Snabbare och billigare flyg till Gällivare
Snabbare flyg med fler platser till lägre priser kan vare en verklighet i Gällivare om några veckor.Flygbolaget Nordic regional överväger att sätta in en MD 87 med 135 säten på rutten Gällivare-Arlanda.Definitivt beslut tas om två veckor.- Det här är väldigt positivt, säger Monica Hedström, tidigare flygplatschef i Gällivare med stor erfarenhet av flygbranschen.
Bland annat kommunens vilja att medverka till att Nordic regional erbjuds rimliga start- och landningsavgifter som blir högre i och med ett större och tyngre flygplan.
Avsaknaden av en hangar vintertid ger också ökade avisningskostnader.
Gruppresor
- Inget är klart än men vi undersöker det och fortfarande återstår några pusselbitar. Men vi har tillgång till åtta MD ute i Europa och vi har fört resonemang med företrädare för turistnäringen som med en sådan lösning ges en möjlighet att arrangera gruppresor.
- Det skulle bli ett lyft eftersom man i dag tvingas landa med sina grupper i Luleå, Kiruna och till och med i Arvidsjaur.
- Även privatresenärerna gynnas genom att man med fler säten kan ha ett större prisspann. MD 87 är också ett snabbare flygplan.
Inom två veckor måste beslutet tas.
Det beror på att det nuvarande underentreprenörsavtalet med litauiska DOT snart löper ut.
I oktober ska också den kommande säsongens tidtabell ha fastställts.
- Ska vi hinna med allt måste vi ha klart med ett beslut tills dess, säger Ulf Grönlund.
Tidigare flygplatschefen Monica Hedström anser att en MD 87 på rutten Gällivare-Arlanda skulle innebär en positiv utveckling för flyget i Gällivare.
Fler anställda
- Det är väldigt positivt. Men det ställer troligen krav på fler anställda vid flygplatsen, bland annat brandmän som behöver utbildas. Eventuellt kan det också bli nödvändigt med investering i ökad släckningskapacitet, alltså ytterligare ett brandfordon. Flygplatsen behöver troligen också klassas upp ett snäpp, säger hon.
- Men i och med bortfallet av postflyget har flygplatsintäkterna sjunkit, vilket nu kan förändras. Intäkter för avisning, eftersom vi inte har någon hangar, kan också ökas. Resan till Arlanda går också snabbare, säger hon.
En mellanlandning i Kramfors kan också bli en realitet om Nordic regional tar beslutet om två veckor.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!