Personal inom hemtjÀnsten i GÀllivare larmades i augusti om att en patient inte öppnat dörren eller synts till pÄ ett tag. Efter hjÀlp frÄn med polisen med ett besök i patientens bostad bestÀmdes det att denna skulle fÄ fÀrdiga matlÄdor levererade till sig.
Tre veckor senare fick polisen Äka ut för att söka patienten igen och dÄ pÄtrÀffades patienten avliden i sin lÀgenhet. Det visar sig att matleveranserna inte hade verkstÀllts för att handlingarna hade skickats fel avdelning.
Kommunen har gjort en lex Sarah-anmÀlan och utredningen pÄgÄr. Socialchefen Annette Viksten-à hl sÀger sÄ hÀr om fallet:
â Det Ă€r vĂ€ldigt mĂ„nga frĂ„gor jag inte kan svara pĂ„ i dagslĂ€get eftersom vi har en egen utredning som pĂ„gĂ„r. Jag kan tyvĂ€rr bara hĂ€nvisa till utredningen som pĂ„gĂ„r. Vi fĂ„r avvakta vad som kommer fram för vi behöver sjĂ€lva ta reda pĂ„ vad som har hĂ€nt.
Vad Àr era rutiner? Om en brukare ska fÄ fÀrdiga matlÄdor till sig, har inte personalen nÄgon kontakt med brukaren dÄ?
â Det ser olika ut beroende pĂ„ vad man har för beslut. Varje brukare har ett eget beslut utifrĂ„n dennes behov. DĂ„ kan kontakten vara beslutad olika. Det kan se vĂ€ldigt olika ut.
Hur reagerade du som chef nÀr du fick reda pÄ vad som har hÀnt?
â Det Ă€r med bestörtning. Men jag kan inte sĂ€ga vad det beror pĂ„. Det mĂ„ste utredningen visa. Det Ă€r en mĂ€nniska det handlar om.