Större plan från Gällivare
I måndags fick Gällivare både tung jettrafik och ytterligare en flygdestination.Det fick Gällivares kommunalråd Tommy Nyström att glädjas.- Vi ser ljust på flygframtiden och nu är banförlängning och en hangar nästa utvecklingssteg, säger han.
Något färre, cirka 40, fanns med på förmiddagsturen i måndags. Ett gott tecken.
Enligt Nordic Regionals marknadschef Ulf Grönlund behöver linjen 65-70 passagerare per tur för att gå runt. Fördelat på Gällivare och Kramfors.
Inga större problem enligt Gällivares flygplatschef Rickard Willig.
- Vi har ökat antalalet passagerare de senaste månaderna och med en sådan här maskin och den kapacitet den erbjuder är det bara en tidsfråga till det börjar röra på sig. Det gäller både privat- och affärsresor, säger han.
Redan nästa vecka tror Nordic Regionals marknadschef Ulf Grönlund att man når denna så kallade break even-punkt.
- Kramfors, Sollefteå och Gällivare har fått bingo i och med det här. Det var också en förutsättning att fylla på med en destination till med den här maskinen och nuvarande avtal med Rikstrafiken. Det här blir enda flygförbindelsen mellan Mittsverige och Malmfälten och nu signalerar entreprenörer inom gruvindustrin där nere att veckopendlingar är aktuella och det är passagerare vi inte budgeterat, säger Ulf Grönlund.
Redan är ett vänortsamarbete på gång mellan Kramfors och Gällivare med möte mellan kommunledningarna inplanerat.
Vad kan inte de resultera i, menar Ulf Grönlund.
Kommunens utvecklingschef Ulf Hansson ser i alla fall stora möjligheter för turistnäringen.
- Förr har problemet varit att planet varit fullt och Kiruna och Luleå har utgjort alternativen med långa transfertider till följd. Nu erbjuds man också bättre priser och det gagnar alla. Jag tror det här bara är början på en framtid med större plan och fler avgångar, säger han.
Det är också kommunalrådet Tommy Nyströms vision.
- I den budgetprocess vi är inne i har vi med både en ny hangar och en ny landningsbana på 2.500 meter, som kan ta de flesta aktuella flygplanstyper i dag. Jag har min planer och tankar och funderingar men det gäller att få loss medel, säger han.
- Men det första som gäller är att få tillbaka förtroendet för vår flygplats efter alla konkurser och turer vi fått uppleva. Jag känner ett stort förtroende för vår nye operatör och får vi det att fungera då återvinner vi det förtroendet och blir en konkurrenskraftig flygplats som lämnar småbolagsligan på treans terminal på Arlanda.
Vilket Ulf Grönlund understryker.
- Nu displays både Gällivare, Kramfors och Sollefteå på ett helt annat sätt än tidigare på fyrans terminal från och med i söndags och där rör sig den stora massan när det gäller svensk inrikestrafik, säger han.
MD 87:an kommer att gå i trafik på linjen fram till 2008 då en ny Rikstrafikupphandling görs.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!