Swedline på väg tillbaka

Den ekonomiska rekonstruktionen av flygbolaget Swedline fortsätter.
? Vi är trots allt ganska optimistiska kring det här, säger Siwert Andersson, Swedlines VD som informerade Gällivares kommunledning i fredags.
Kommunalrådet Tommy Nyström kritiserade flygbolaget för att flyga med endast ett plan på linjen Gällivare?Arlanda.

GÄLLIVARE2006-04-08 06:30
Den tre månader långa rekonstruktionsperiod av flygbolaget Swedline som inleddes den 14 februari och löper ut 14 maj kommer troligen att följas av ännu en.<br>En ansökan ska lämnas in till Kalmar tingsrätt om någon vecka.<br>Det informerades kommunledning i Gällivare om i fredags när Swedlines VD Siwert Andersson och en representant för Ackordscentralen i Göteborg, som håller i den företagsrekonstruktion Swedline just nu genomgår, besökte kommunen.<br>Fram till hösten<br>&nbsp;? Vår bedömning nu är att rekonstruktionen sannolikt går fram till hösten för att vi i lugn och ro ska finna rätt ägarbild, rätt samarbetspartners och i övrigt kunna fullgöra de uppgörelser vi vill med fordri ngsägare, finansiärer och andra, säger Börje Andersson, Ackordscentralen i Göteborg.<br>Det handlar enligt honom om att bland annat finna samarbetspartners att dela de ?tunga fasta kostnaderna? med.<br>Men redan till sommaren förväntades Swedlines långsiktiga verksamhet kunna vara säkrad.<br>Swedlines skuld till Gällivare kommun uppgår till 2,4 miljoner. Totalt uppgår Swedlines uteliggande skuld till ?mellan tio och 15 miljoner?, just nu enligt Siwert Andersson.<br>Swedline bedriver i dag trafik på linjerna Gällivare?Arlanda, Kramfors?Arlanda samt linjen Hultsfred?Oskarshamn?Arlanda. <br>Optimister<br>Enligt Swedline pågår också förhandlingar om samarbete med annat flygbolag som kan öppna för ytterligare Stockholmstrafik.<br>Rikstrafikens ersättning för flygbränslehöjningarna, cirka 150.000 kronor i månaden, ?som borde varit 75.000 ytterligare?, enligt Siwert Andersson, utgjorde en positiv faktor i rekonstruktionsarbetet.<br>&nbsp;? Trots allt är vi optimister inför framtiden. Flygbranschen har det totalt ganska kämpigt i dag. Det gäller hitta sätt att fun-gera som litet företag. Bland annat genom samarbete med andra operatörer, kommuner och näringslivet. Det krävs ett gemensamt engagemang och att vi som flygbolag också måste få tillåtas tjäna pengar någon gång, säger Siwert Andersson som ansåg att Gällivarelinjen låg mycket nära egen lönsamhet och ett årligt passagerartal på 50.000 vilket ingav positiva förhopningar.<br>En ny daglig tur övervägdes.<br>Kommunledningen i Gällivare riktade viss kritik mot förhållandet att linjen just nu upprätthålls med endast ett plan.<br>Intensiv flygperiod<br>&nbsp;? Vi närmar oss en intensiv flygperiod med påsken framför oss då en fungerande flygförbindelse är särskilt viktig för oss och näringslivet, anser kommunalrådet Tommy Nyström. <br>Några besked om förändringar därvidlag kunde inte Swedline avge.<br>I Gällivare kan man i dag uppvisa en katalog av olika typer av flygproblematik varav Swedlines skuld till kommunen utgör det senaste exemplet.<br>&nbsp;? Det gäller att bearbeta Rikstrafiken så att man ser till att göra ordentliga upphandlingar så att vi inte behöver hamna i sådana här situationer igen, säger kommunalrådet Tommy Nyström.<br>Enligt Siwert Andersson handlar problemen i grunden om ett behov att avsätta mer statliga medel för upphandlingen av inlandsflyget.<br><br>kenth.bergmark@kuriren.com <br>0970/101 80
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om