Tre timmars väntan på tåg
En tågförsening i Göteborg i oktober får resenärer att rikta skarp kritik mot tågföretaget Connex passagerarservice.- Vi behandlades ungefär som boskap som skulle transporteras från halländska bondgårdar till ett slakteri i Gällivare, säger Esko Seppänen, Malmberget, en av passagerarna.
Det han och övriga resenärer är kritiska till är den begränsade information Connex bistod passagerarna med.
- Tåget har alltid varit mitt favoritressätt. Och när jag hade köpt biljett tog jag reda på varifrån tåget gick och var där i god tid. Men det kom aldrig något tåg och strax efter fem hörde man en röst i högtalarna som talade om en urspårning på bangården och om tåget skulle gå överhuvudtaget skulle det bli kraftigt försenat. Det lät mycket pessimistiskt, berättar Esko Seppänen.
Mycket preliminär
- Det var mycket folk som satt och väntade lydigt som vi norrlänningar brukar göra. När tågpersonalen passerade var det utan att möta våra blickar. Efter en lång väntan kom ett kortfattat meddelande via högtalaren igen vid sex-tiden om en mycket preliminär avgångstid. Lite senare kom ett likadant medelande och vid sju-tiden kom besked att tåget eventuellt var på ingång.
När de väntande passagerarna sökte information på SJ:s informationskontor blev de utskällda.
- Det fanns ingen Connex-personal i Göteborg som hade befogenheter att hjälpa oss. Det var fruktansvärt frustrerande. Ingen visst något och vi upplevde att ingen brydde sig om oss trots att vi med biljettköpet ingått ett avtal med Connex.
Ha anser att någon ansvarig skulle dykt upp och gett det väntande passagerarna korrekt information.
- Det fanns ingen strukturerad hantering av situationen. Allt lämnades till en död iskall kortfattad högtalarinformation. Man har brustit i sitt åtagande att informera passagerarna som människor vilket skapade stor irritation som följde med under hela resvägen upp till Norrland.
Kuriren har varit i kontakt med Connex.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!