Turistbroschyr återkommer

Turistbroschyrer om Gällivare har lyst med sin frånvaro i många år.
Men nu finns en som tag-its fram i samverkan med ortens besöksnäring.

GÄLLIVARE2006-04-20 06:30
Det var länge sedan Gällivares turistföreträden speglades i en turistbroschyr. Det varje kommun med självaktning brukar hålla sig med hade ramlat mellan stolarna och åren gick utan att någon påtog sig ett ansvar.<br>Förra året inledde dock den kommunala utvecklingsavdelningen arbetet med att ta fram en broschyr som skulle finnas tillgänglig på turistbyrå och besöksnäringsföretag och kunna användas i marknadsföringssammanhang.<br>Låg betalningsvilja<br>Ambitionen var att få besöks-näringen att bidra till både finansiering och innehåll.<br>&nbsp;? När vi tillfrågade besöks-näringen fick vi ett samfällt svar att det här var viktigt, säger Anders Åhl, informations- och marknadsansvarig vid kommunala utvecklingsavdelningen i Gällivare.<br>Branschens betalningsvilja var dock låg och det blev kommunen som fick stå för huvuddelen av finansieringen av den broschyr som nu är klar att sälja Gällivare.<br>Innehållet speglar säsongsvariationernas olika aktivitets-innehåll i både bilder och text.<br>&nbsp;? Det viktiga är att vi har ett grundmaterial som alla företag kan använda, som efterfrågats av många under lång tid, och där besöksnäringen fått vara ton-givande. Men även något som kommunen kan använda sig av som belyser lite av det som väntar besökaren i Gällivare, säger Anders Åhl.<br>Ska uppdateras<br>Broschyren ska ständigt kompletteras med aktuellt innehåll.<br>Broschyren, som även ska finnas i en engelsk översättning, ingår som en del av ett mer omfattande marknadsföringsmaterial om kommunen, bland annat en DVD-film och snart även en säljande webbsajt.<br>Ulf Hansson, utvecklingschef använder sig av ordet harmoni för att beskriva broschyrens funktion i ett bredare sammanhang.<br>Anders Åhl:<br>&nbsp;? Broschyren ska inte produceras i gigantiska upplagor som blir gammal skåpmat om några år. Vi ska ha en begränsad volym och ge den en tydlig inriktning och status bland annat genom utskick till presumtiva kunder i utvalda sammanhang.<br>&nbsp;? Men det viktiga är att broschyren nu är på gång. Nu är den äntligen på G, säger Anders Åhl.<br>
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om