"Väghyveln har varit igång dygnet runt"
- Samhället kommer aldrig att kunna ha ett 100-procentigt vägunderhåll dygnet runt året runt, säger Lars Hannu, driftledare vid Vägverket i Gällivare och Övertorneå.Under tisdagen besiktade han mer än 30 mil väg i sitt ansvarsområde.
I Gällivare tätort ansvarar man bland annat för Parkgatsledens framkomlighet.
Men anledningen till rådande vägförhållanden är inte brister i Vägverkets väghållning, menar Lars Hannu.
- Vår entreprenör, Vägverket produktion, har försökt så mycket de kunnat. Deras väghyvel har gått i tvåskift i flera dagar. Men nu blev det extremt i helgen när det kom 15 centimeter snö och på det regn som blev fastkört på många ställen när man inte hann med eftersom det kom så häftigt. De har fått jobba för att få ordning på vägarna och hyveln har varit igång i stort sett dygnet runt, säger han.
Extrema väderförhållanden
Under tisdagen besiktade han förhållanden på cirka 30 mil väg.
- Jag måste säga att det varit bra vägar med undantag för Parkgatsleden som man ännu inte fått så jämn som man vill ha. E 10 börjar vara ganska bra men det finns vissa fläckar med hård is som man inte fått bort än.
Det är väderleksförhållanden som ställt till det menar Lars Hannu och det har drabbat alla.
- Resursmässigt är det svårt att gardera sig. De enheter som har plogutrustning är ofta kontrakterade av kommuner och av Vägverk. Ingen sitter direkt hemma och väntar på att bli utkallad. Köper man en sådan utrustning ska man också ha ett ganska fast arbete att utföra för det är inga billiga grejer.
- Man kan hjälpa till med traktorer men det är begränsade i hastighet. De har heller ingen hundraprocentig plogutrustning.
Alla gör sitt yttersta
- Våra entreprenörer gör sitt yttersta och ror med alla åror. Men det tar ett visst antal timmar. Kommer det snö som nu, tre centimeter i timmen som är extremt onormalt, då blir det så att när man kört en plogsträcka på sex sju mil så är det 15 centimeter vid startpunkten när man kommer tillbaka och det upplevs av folk som att man inte är ute och plogar.
Det här går inte att undvika anser han.
- Jag tror ingen skulle ställa upp med plogbilar för att ställa upp några skift per år. Jag tycker man måste acceptera det här. Det händer inte många gånger per år att vi har så här våldsamt snöfall även om det under vårperioden brukar komma mer i kombination med vind som ställer till det med drevsnö. I övrigt får man leva med att man inte klarar av att ha hundraprocentigt vägunderhåll dygnet runt året om. Det tror jag vi får vara beredd acceptera. Det innebär så enorma kostnader i annat fall så det skulle vi inte klara av i Sverige, avslutar Lars Hannu.
Läs mer:
<A href="http://www.kuriren.nu/GEN_Utmatning_Ettan.asp?CategoryID=2764&ArticleID=1357047&ArticleOutputTemplateID=125&ArticleStateID=2">Åkeriägare förbannade</A>
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!