Var fjärde buss underkänd

Swebus anses brista i underhållet av sina bussar. Det är Sveriges Radios Ekot som vid en granskning funnit att hälften av Swebus bussar inte klarar Bilprovningens krav. Men trots brister används dessa ändå i trafik.

GÄLLIVARE2006-10-24 06:00
Vissa påpekanden åtgärdas, andra inte. Ett skäl skulle vara att Swebus har för få reservbussar att sätta in. Därmed uppstår risker för passagerarna. Var fjärde Swebus-buss i Norrbotten har fått anmärkning av Bilprovningen i år. <SPAN class=mr>Inga garantier </SPAN>Krister Sandström, verkstadschef, ansvarar för att Swebus bussar i de tre nordligaste länen, Norrbotten, Västerbotten och Jämtland/Härjedalen, är i trafiksäkert skick. Något han inte kan garantera. - Det kan förekomma att vi inte får in den på verkstad direkt men strategin är att den ska in på verkstaden direkt efter att bristerna påtalats. Vi har också ett egenkontrollprogram i vår regelbundna service och bromsar kollas alltid minutiöst, säger han. - Men har inte bussen fått körförbud får ju fordonet köras, fortsätter han. En reservbusskapacitet på tio procent gör att det alltid finns reservbussar att sätta in när en står på verkstaden menar han. - Vi har inte heller de stora depåerna som man har i landets södra del vilket gör kontrollen av varje buss enklare, säger han och anser att Swebus i norr har en bättre överblick över situationen. Men uppgifterna om att en stor stor del av bussparken körs på vägarna trots att de kan vara behäftade med tekniska brister får nu Swebus att se över sina rutiner. Bland annat hur lång tid det tar innan reparationer genomförs och hur det kan komma sig att bristerna upptäcks först i samband med Bilprovningens besiktning.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om