I Gemträsk tappade man kontakt med omvärlden

Teliasonera tog bort den fasta telefonin i Gemträsk. Men mobiltäckningen är så dålig att byborna har svårt att använda sina telefoner.

ALTANTELEFONI. Ibland är uppkopplingen så dålig att vi måste gå ut på altanen för att ringa, säger Kurt Adolfsson.

ALTANTELEFONI. Ibland är uppkopplingen så dålig att vi måste gå ut på altanen för att ringa, säger Kurt Adolfsson.

Foto: Håkan Stridblom

Gemträsk2010-11-11 06:00
Samtal där man pratar i munnen på varandra eftersom man inte hör vad den andra säger. Det är verklighet i byn Gemträsk utanför Boden.Den dåliga mobiltäckningen har fått byborna att klaga hos Teliasonera. Men ingenting har hjälpt.- Den man ringer hör vad vi säger men vi hör inte dem, ja ibland går vartannat ord fram. Till slut pratar vi i munnen på varandra, säger Margot Byström.Via GSM-nätet
Hon och hennes man Östen valde den teknik som Teliasonera erbjöd. Det handlar om att de har kvar sin vanliga fasta telefon men att den är kopplad till GSM-nätet. Men eftersom mobilnätet fungerar dåligt i byn fungerar också deras telefon dåligt.- Jag ringde till Telia för att klaga. Då blev jag kopplad till en person som skickade mig vidare till en annan. Efter att ha fått berätta vår historia för en femte person gav jag upp, säger Östen Boström.Grannen Kurt Adolfsson har en liknande erfarenhet av Teliasoneras kundtjänst - att de bollats bort. Förstår ingenting
Adolfsson säger att han och hans fru Barbro fick en speciell telefon som ersättning för den fasta. Denna mobil, lika stor som den första generationens mobiler, fungerade inte.Och mobiltäckningen med vanlig mobil är dålig.- Telias personal sade att de hade gjort mätningar som visade att mobiltäckningen är bra här i byn. Vi som bor här förstår ingenting, säger Kurt Adolfsson.Han säger att mobiltäckningen är dålig i huset och på vissa ställen finns den inte alls. Och vid dåligt väder måste han och frun gå ut på altanen för att - i bästa fall - kunna ringa.På Teliasonera beklagar man det bemötande som byborna fått. Det säger Hans G Larsson som är informationsansvarig. Enligt Larsson ska de som har problem tas på allvar. - Vi vet inte hur mätningar gjordes när det gäller mobiltäckning i Gemträsk, det är något som vi ska undersöka. Och oavsett det ska nya göras för vi är angelägna om att våra kunder ska kunna ringa, säger Larsson.Det är Post- och telestyrelsen, PTS, som sköter kontrollen över telefonin i landet. Där chefar Olof Bjurö på den avdelning som ansvarar för konsumenters telefoni. Han säger att bybornas klagomål visar på brister i bemötande hos Teliasonera. Nu ska PTS först undersöka om Teliasonera gjort det som ingår i deras uppdrag. Det handlar bland annat om att företaget ska se till nätet fungerar som det ska i området. Om företaget inte klarar det kan PTS undersöka om det finns andra operatörer som kan ta på sig uppdraget.- Om kostnaderna blir för stora kan regeringen gå in med pengar för att sätta upp antenner, säger Olof Bjurö.
Inom EU råder det teknikneutralitetet när det gäller telefoni. Det betyder att ingen har rätt till fast telefoni utan uppkoppling kan ske via fiber eller trådlös teknik.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!