Miljardprojektet för tåg som ska hålla tiden

Här sitter Lars-Åke Tjernström, mannen som hoppas få se en ny bransch växa där det nu frodas gräs på banvallen. Ett miljardprojekt.

Lysa igen. Glommersträsk, som kämpar mot oddsen i glesbygdens Sverige, blir mittpunkt om tågplanerna förverkligas.

Lysa igen. Glommersträsk, som kämpar mot oddsen i glesbygdens Sverige, blir mittpunkt om tågplanerna förverkligas.

Foto: Roland S Lundström

Glommersträsk2015-07-13 07:00

På järnvägen Jörn–Arvidsjaur har tjära, virke och andra varor fraktats. Under en period skickade Boliden bly­slig från Laisvall.

– Järnvägen var klar 1928 och 1990 gick sista tåget, en rälsbuss, berättar Lars-Åke Tjernström. Han berättar också att nazitåg genom Sverige gick här under andra världskriget.

Ännu drivs planerna på en europeisk testjärnväg mellan Jörn och Arvidsjaur i liten skala. Stora aktörer och stark finansiering krävs för att kunna bygga. Intäkterna ska komma från tågtillverkare och teknikföretag.

Biltestningen blev stor i regionen, tågtestningen blir det, tror Lars-Åke ­Tjernström, inom enstaka år börjar bygget.

– Affärsidén är alldeles för bra för att inte genomföras, säger han och anknyter till tågproblem och behovet av tekniktester i verkligheten.

Många berörs, däribland Västra Kikkejaurs sameby. ­Svaipa sameby har flyttled i trakten. Mest berörs Maus­jaurs sameby.

– Vi är helt emot planerna, nu är det öppet över spåret men det här skulle skära av våra renbetesmarker. På stor del av dem har vi bete på båda sidor. Det här får följder för strövningen och hur renarna når andra sidan, som de gjort i flera hundra år, ­säger Mausjaurs ordförande Mikael Jonsson.

Lars-Åke Tjernström hoppas på speciallösningar.

Han är företagare och har varit signalreparatör. Idén om testjärnvägen fick han när han och hustrun färdades i bil en vintrig dag. Radion talade om tågstopp medan biltrafiken fungerande. Det ledde honom till att ta kontakter.

I dag är han via eget företag huvudägare i RTN Rail Test Nordic AB, där ett antal privatpersoner är delägare.

– Vi står under förändring, tyngre och större ägare kliver in i höst.

Bolaget driver projektet på att förvandla den 75 kilometer långa järnvägen till en högmodern sådan.

Året om ska tåg testas, med vintertester som nisch.

Regeringen uppvaktas. Staten, som äger järnvägen, ska enligt upplägget ihop med EU betala 1,3 miljarder kronor för infrastrukturen.

Privata intressen ska stå för 800 miljoner kronor till anläggningar.

– Här ligger värden för fäfot. I stället skapas 300 helårs­jobb och under uppbyggnadstiden på två och ett halvt år beräknas 1 750 årsjobb finnas, säger Tjernström och hänvisar till beräkningar från innovationsnätverket IUC Sweden.

Han uppger att tågtillverkarna Bombardier och Stadler tecknat avsiktsförklaringar om tester under 20 veckor i 25 år. Alstom kan ansluta.

– De tre står för sjuttiofem procent av marknaden bland tågtillverkare, säger Lars-Åke Tjernström.

Så är det tänkt

Projektarbetet stöds av kommunerna Skellefteå och Arvidsjaur, länsstyrelsen i Norrbotten, Region Västerbotten, Längmanska företagsfonden och statliga Vinnova.

Bygget innebär att banvallen grävs ur och får nytt material och rälsen byts ut (25 tons belastning) Banan ska elektrifieras.

Det behövs signalsystem, verkstäder, klimathallar för tester fukt-kyla, viltövergångar och stängsel.

Järnvägen på 75 kilometer delas in i två teststräckor:

Jörn–Glommersträsk: Tester med upp till 250 kilometer i timmen.

Glommersträsk–Arvidsjaur: Tester med upp till 120 kilometer i timmen.

I Jörn och Glommersträsk byggs en rund slinga för att kunna vända, och i Arvidsjaur byggs triangelspår för att kunna vända eller ansluta till Inlandsbanan.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om