Även om Halloween-veckan och -helgen är en stor godishelg, så kan den ändå inte konkurrera med påskveckan när det gäller försäljningen.
– Nej, påsken är fortfarande störst, konstaterar Daniel Andersson som äger Ica Kvantum.
Men Anders Rutström i butiken konstaterar att lösgodishyllorna fylls på fyra gånger under innevarande vecka 43, istället för två som i vanliga fall.
Jon Gustafsson som äger både Godishuset i centrala Luleå och butiken vid landstingskorsningen, säger också att Halloween ökar försäljningen av godis.
– Försäljningen är något högre. Många äldre köper mer godis än vad de gör i vanliga fall, för att ge till barn som ringer på. Och då blir det ofta lite roligt godis med skräckanknytning.
Jon Gustafsson tycker att detta med att barn kommer och ringer på skiljer sig i omfattning mellan olika områden i Luleå. Generationerna barn växer upp och blir ungdomar som hellre firar Halloween hemma än på vandring mellan husen.
Daniel Andersson har märkt att skräcksaker som spindelnät, läskiga masker och läskiga kryp minskat i försäljning på Ica Kvantum.
– Det sortimentet finns numera också i andra butiker och det har kommit specialaffärer just för det.
För några år sedan kom branschföreningen Svensk handel överens med Svenska kyrkan om att försöka skilja på Halloween, den amerikanska varianten med bus eller godis, och Allhelgonahelgen som är en kyrklig helg till minne av de döda. Många tar illa vid sig när de vid dörren möter skelett och spöken.
– Handlarnas satsning på Halloween ska ske vecka 43 för att skilja den från Allhelgonahelgen, säger Daniel Andersson.