"Erbjudanden och lite rabatter"

Hur medvetna är vi om att vi registreras när vi handlar varor? Kundklubbar, klubbkort och köpmönster kan ge en klar bild av hur vi är.

Svjan Köppe

Svjan Köppe

Foto: Petra Älvstrand

Handel2017-01-11 06:00

Norrbottens-Kuriren gick ut på Luleås gator och frågade: Är du med i några kundklubbar?

Sara Sturk, Luleå: – Ja, det är jag, men jag vet ju att jag blir registrerad och jag har märkt att jag får erbjudande om varor som jag aldrig ens skulle kunna tänka mig att köpa. Kaviar, till exempel. Jag har aldrig ätit kaviar i hela mitt liv. Jag är med och har Ica-kortet till exempel. Och Åhléns kundklubb.

Angelika Seregina, Luleå: – Nej, jag är inte med. Jag tycker att man ska vara försiktig med att lämna ut uppgifter om sig själv, till exempel personnummer. Jag har varit med om att en butik erbjöd en vara och när jag kom till kassan visade det sig att det priset var bara för medlemmar. Men då sa jag "Hejdå" till den butiken.

SvjanKöpppe, Älvsbyn: – Nej, jag är inte med. Mina föräldrar är med i Ica och sånt där och det räcker.

Eva Lundmark, Jokkmokk: – Jag är med i alldeles för många. HM, Kapp-Ahl... Man får ju erbjudanden och lite rabatter. Jag tror att vi allmänt är dåliga på att hålla reda på vad det står i det finstilta när vi går med i kundklubbar och annat.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!