Det är konsumentvägledaren Maria Lundhs råd till oss alla som köper varor av olika slag på internet.
Konsumentvägledningen i Luleå får allt fler förfrågningar som rör e-handel. E-handeln växte under 2015 med 19 procent och i Sverige handlade vi för över 50 miljarder kronor på internet 2015.
Maria Lundh är rapp när hon hör om kunder som betalar med bankkort kopplade till lönekontot, på internet.
– Det är att ge fifflarna fri lejd, säger hon.
– Man bör aldrig lämna ut sitt kontokortsnummer.
I stället råder hon kunderna att köpa mot faktura. Fördelen är att kunden betalar först när han eller hon fått hem varan och har kontrollerat den.
Om företaget du handlar av inte erbjuder fakturaköp, så använd ett speciellt kontokort som du fyller på med endast den summan som du ska handla för, alternativt för större inköp, exempelvis resor, använd ett kreditkort. Om du har betalat med ett kreditkort, kan du som konsument även reklamera till kreditkortsföretaget enligt konsumentkreditkortslagen.
Maria Lundh förmedlar knep som du kan tänka på om du vill kontrollera om företaget du tänkt handla av är seriöst.
– Finns det en fungerande kundtjänst som du kan kontakta? Fungerar den e-postadress som företaget angett (det kan du lätt kontrollera genom att skicka ett e-brev om någonting och se om du får svar)? Var misstänksam om du inte hittar uppgifter om företaget exempelvis företagsadress, organisationsnummer. Kontrollera köpvillkor och allmänna villkor på hemsidan.