Är det inte kortet till matvaruaffären, så är det kortet till varuhusklubben eller apotekskortet.
– Kundklubbarna fungerar lite som lojalitetsklubbar, säger Maria Lundh som är konsumentvägledare hos Luleå kommun.
Hon är ganska säker på att vi konsumenter inte läser igenom den broschyr vi får när vi får erbjudande om att bli medlemmar i kundklubbarna.
– Vi kryssar ju faktiskt i rutan att vi har läst igenom villkoren, men jag tror att vi inte gör det.
En rad kundklubbar har som villkor att du ska kryssa i en ruta. När du kryssar, uppger du att du har läst igenom villkoren.
Rätt många av kundklubbarna kommer med mail och andra erbjudanden till medlemmarna. Dina inköp registreras och dina erbjudanden blir vad du tror är individuellt utformade. Köper du gärna en viss sorts kex, så får du erbjudanden om den sorten kex.
Kundklubbserbjudandena kan synas ganska oskyldiga, men Maria Lundh poängterar att det kan vara bra ändå att läsa igenom villkoren för medlemskap.
– Man måste vara medveten om riskerna, till exempel att ens uppgifter säljs vidare till andra företag som erbjuder saker man alls inte vill ha.