Kvinnan menar å sin sida att hon har ingått ett avtal med företaget och att det är skyldigt att leverera. Hon har anmält Horsemeup.se till Allmänna reklamationsnämnden, ARN.
Söndagen den 20 november satte kvinnan sig ner för att handla hästgrejor på Internet. Det handlade om både julklappar och annat.
På internetsidan fann hon att företaget hade rea och att hon nu kunde passa på att handla riktigt billigt.
– Jag hade ingen anledning att reagera över att priserna var så låga, tycker hon i sin anmälan till ARN.
Hon berättar att hon tidigare handlat hästgrejor över Internet och att priserna varit nersatta till 85 eller 75 procent av det ordinarie priset. Horsemeups rabatter var på hela 85 procents rabatt på ordinarie pris.
Hon har även exempel på andra butiker som erbjuder halva priset på vissa varor.
– Jag tänkte att äntligen kan man fynda lite julklappar åt barnen!
– Jag skickade in en beställning, men så upptäckte dottern att det kom flera saker som var på rea, så jag skickade in en beställning till
Kvinnan fick en orderbekräftelse som också innebar en rabatt på tio procent av köpesumman, eftersom hon var kund för första gången.
Slutsumman, uppdelad på två köptillfällen på samma dag, uppgick till 6 064,87 kronor. Hon betalade och trodde allt var frid och fröjd. Hade varorna inte varit rabatterade, hade summan varit på över 60 000 kronor.
Men företaget säger att man senare samma dag upptäckte att det varit ett tekniskt fel på hemsidan. Det hade uppkommit i samband med en uppdatering under natten till söndagen. Företaget annullerar ordrarna och där sitter hon utan julklappar.
David Ånesjö är jurist på Konsumentverket. Han säger så här: "Förklaringsmisstag kallas det när något har blivit uppenbart fel och kunden borde ha förstått det, då blir avtalet ogiltigt. Till exempel att det skulle vara 85 procents rabatt på varorna i en hel butik, det låter osannolikt."
Monica Sjösvärd på det aktuella företaget Horsemeup:
– Den här typen av fel har aldrig inträffat tidigare och vi kommer att säkerställa att det aldrig inträffar igen. Väldigt många kunder har hört av sig och berättat att de förstod att något var fel och nästan alla kunder som hunnit genomföra en beställning är förstående. De har kompenserats med 20 procent rabatt på nästa order.
– Vi välkomnar en granskning av ARN eftersom vi är väldigt noga med att följa alla rekommendationer.
Kvinnan å sin sida skriver i anmälan till ARN att företaget kan anses begå avtalsbrott och att tillitsgrundsatsen bör gälla. I Avtalslagen talas om tillitsgrundsatsen som innebär att man är bunden vid sina misstag om mottagaren är i god tro, det vill säga inte bort inse misstaget.
– Det enda jag begär är att få mina gjejor till det pris som är på orderbekräftelsen!