Så mycket e-handlar svenskarna för

E-handeln i Sverige fortsätter att utvecklas, växa starkt och slå flera rekord.

Handel2016-09-12 09:13

Det visar DIBS årliga rapport Svensk E-handel. DIBS, ledande inom betalningar på nätet och en del av Nets, mäter e-handelsmarknaden i Sverige varje år genom att intervjua 2 000 svenskar och använda data från tusentals anslutna webbutiker i Sverige. För tionde året i rad publicerar nu DIBS uppgifterna i rapporten Svensk E-handel som ger en detaljerad bild av den totala e-handeln och dess utveckling.

– E-handeln i Sverige är i en otroligt spännande fas, och det händer mer nu än någonsin förut säger Daniel Larsson, vice vd på DIBS Payment Services.

Den totala svenska e-handelsmarknaden, det vill säga för både resor, varor och tjänster, omsätter nu 100,5 miljarder kronor. Det är en tillväxt på 11 procent jämfört med 2015, vilket motsvarar 10 miljarder kronor.

Resor står för över hälften av all spendering på nätet i Sverige, följt av varor med en dryg tredjedel och tjänster med en dryg tiondel. Det innebär en fördelning i antal kronor om cirka 51 miljarder kronor för resor, 37 miljarder för varor och 12 miljarder för tjänster.

Prenumerationstjänster på nätet som mat, tv/video- och musikstreaming fortsätter att öka starkt. Numera har nästan varannan svensk betalat eller betalar just nu för något av det som finns på marknaden i Sverige idag så som exempelvis HBO, Netflix eller Spotify, och omkring var tredje svensk prenumererar just nu. Mat ökar kraftigt men endast 4 procent prenumererar just nu.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!