I Haparanda beskrivs tillvaron som stabil.
– Under verksamhetsåret som avslutades sista augusti hade vi drygt en miljon besökare, säger varuhuschefen Helge Nilsson.
Siffran är mer eller mindre densamma som den har varit de senaste åren, enligt Nilsson. Och då har inte Umeåvaruhuset haft så stor påverkan som man kanske hade trott.
– Det är jättesvårt att säga vad som påverkar. Självklart är det en del kunder som nu har närmare till varuhuset i Umeå, men trots det har vi i stort sett oförändrade besökssiffror.
I hela Sverige växer Ikea däremot.
Ikea sålde varor i svenska varuhus för 16,3 miljarder kronor det gångna verksamhetsåret – en ökning med 9,4 procent från förra årets 14,9 miljarder.
Hela Ikea-koncernen omsätter hela 34,2 miljarder euro, vilket motsvarar ungefär 325 miljarder kronor.
– Vi har haft ytterligare ett mycket bra år med 783 miljoner besök i våra varuhus världen över. Vårt fokus på kök, köksutrustning och matplats har varit mycket uppskattat av kunderna och bidragit till det goda resultatet under året som gått, säger Peter Agnefjäll, VD och koncernchef för IKEA koncernen, i ett pressmeddelande.
Ikea växer mest i Kina, men ökar även i Australien, Kanada och Polen. Tyskland och USA är den största marknaden för möbeljätten.
Kuriren rekommenderar
Fordonet visade sig vara stulet