Polarica tänker nytt

I början av veckan tillträdde Polaricas nya vd Pasi Anttila. På torsdagen presenterade han "det nya Polarica"

BYTE. Före detta vd:n Tommy Innala, nye vd:n Pasi Anttila, vice vd Jukka Kristo.

BYTE. Före detta vd:n Tommy Innala, nye vd:n Pasi Anttila, vice vd Jukka Kristo.

Foto: Helena Wande

Haparanda. 2012-08-24 06:00

.

Tommy Innala meddelade i mars att han hade för avsikt att lämna vd-skapet. Efter 25 år i bolaget och elva år som vd ansåg han att det var dags för nytt, friskt blod i verksamheten.

40 år
Företaget 40-årsjubilerar i år och väljer i samband med det att fokusera mer strategiskt på framför allt marknadsföring och försäljning.

- Historiskt sett är marknadsstrategi inte ett ord vi har använt särskilt mycket vare sig i styrelse, ledningsgrupp eller på kafferaster. Vi har arbetat väldigt råvaru- och produktionsfokuserat. För bara tio år sedan bytte vi namn från Norrfrys till Polarica. Det är ett av de bästa beslut vi har fattat varumärkesmässigt har vi förstått senare, säger Tommy Innala.

Haparanda är hjärtat
Pasi Anttila har 15 års erfarenhet av att arbeta med starka varumärken. De senaste sex åren som vd för Kraft Foods Finland som är en stor aktör i livsmedelsbranschen.

Det som är unikt med Polarica enligt Pasi Anttila är de lappländska rötterna, närheten till råvarorna och företagets historik. En viktig del i det är att huvudkontoret ligger kvar i Haparanda där bolaget en gång startade.

- Under hösten kommer jag att fokusera på varumärkesbyggande. Haparanda är hjärtat i verksamheten. Det är runt det vi kan bygga den story som ska stärka varumärket, säger han.

Pasi Anttila blir inte bara vd för Polarica utan för hela Polarica-koncernen där även det finska bär- och viltföretaget Lapin Liha ingår. Han tillträdde sin post i måndags.

Tommy Innala kvarstår i den operativa driften under en övergångsperiod. Han kommer sedan vara rådgivare i verksamheten och fortsätter som styrelseledamot samt ägare i bolaget.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om