Haparanda2009-04-02 16:13Banverket satsar på träbroar i miljardprojektet Haparandabanan. Längs banan mellan Boden och Haparanda finns skoterbroar, gångbroar och vägbroar i trä och mycket talar för att fler kommer att följa.- Vi har behov av ytterligare sju träbroar i olika former. För oss är prislappen viktig men även byggtiden på plats är en viktig faktor. Skoterbron i Hundsjö kunde monteras utan störningar i tågtrafiken, berättar Maria Erlandsson, delprojektledare på Banverket.Skoterbron vid Hundsjön är en fackverksbro i trä och 27 meter lång. Genom att hela bron lyftes på plats i ett enda stycke så kunde bron monteras utan att järnvägstrafiken behövde stängas av. För skoterbroarna, som under sommartid fungerar som gångbroar, så är byggtiden på plats inte längre än en dag.Den tekniska livslängden för skoterbroarna är 40 år. För vägbroar så är det 80 år. I alla delar jämförbart med broar av andra material i samma klass.Projektet Haparandabanan består både av en upprustning av järnvägen mellan Boden och Kalix, men även byggandet av en ny järnväg mellan Kalix och Haparanda. Den öppnas för trafik år 2012.