Skyltbyte för livet och miljön

På tisdagen påbörjades omskyltningen som innebär sänkta hastighetsgränser på våra vägar i länet. Vägverket har fått utstå hård kritik trots syftet - att rädda liv.

SKYLTBYTE. Nu sänks hastigheten på vägarna. Olavi Vanhapiha tar ner 90-skylten och monterar upp 80-skylten vid Riksväg 99.

SKYLTBYTE. Nu sänks hastigheten på vägarna. Olavi Vanhapiha tar ner 90-skylten och monterar upp 80-skylten vid Riksväg 99.

Foto: Göran Lahti

Haparanda2009-11-11 06:00
Den landsomfattande omregleringen innebär att dagens fem hastighetsbegränsningar utökas till tio. Därmed får Vägverket ett mer "finstämt instrument" för att kunna bedöma och bestämma lämplig hastighet på de olika vägarna. Cirka 14 färre dödade per år samt minskade koldioxidutsläpp väntas bli de positiva följderna. De negativa blir längre restider.Kuriren följer med den finska entreprenören Olavi Vanhapiha på självaste "skyltbytardagen".- Finland har ju sedan tidigare de här lägre hastigheterna så nog tror jag det går bra i Sverige också, säger Olavi Vanhapiha.Han klättrar upp på en finurlig stege som fästs på stolpen och byter sedan ut en 90-skylt mot en 80-skylt. Det gick enkelt, men desto tuffare har kritiken varit mot Vägverkets beslut, kanske främst i Norrbotten.Kritiserat beslut
Kritiken har bestått i att man inte tagit hänsyn till arbetspendling, den glesa trafiken på många norrbottniska vägar, och till moderna bilars krocksäkerhet.Kuriren frågar några bilister om deras åsikt. - Det blir ju lite längre restider men de har ju 80 från Torneå till finska Karungi och det verkar ju gå bra, säger Göran Taavo från Haparanda.Tore Niemi från Mattila är lite mer kritisk:- Jag är inte själv ute på vägarna så mycket. Men jag tror inte olyckorna kommer att minska, säger han.
Dagens hastighetsgränser kompletteras med 40, 60, 80, 100 och 120 kilometer i timmen.Hastighetsförändringarna förväntas medföra för Sverige: Cirka 14 färre dödade per år. Minskade koldioxidutsläpp med cirka 34.000 ton per år Ökad restid cirka 3 miljoner timmar per år, dock små restidsförändringar för tung trafik.Samhällsekonomisk nytta cirka 120 miljoner kronor per år. Källa: Vägverket
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om