Taxichaufförer skonade från våld och rån

Livet som taxichaufför kan vara som skilda världar beroende på var man bor. Minna Sotaniemi har under 19 år som telefonist i Södertälje varit med om flera rån och en kidnappning. Chaufförer som kör i Haparanda har dock aldrig känt sig otrygga.

SKILDA VÄRLDAR. Minna Sotaniemi hörde på komradion en chaufför hotas med kniv när hon jobbade i Södertälje. Pentti Jaspi har kört taxi och buss i över 40 år utan incidenter.  Foto: Mathias Asplund

SKILDA VÄRLDAR. Minna Sotaniemi hörde på komradion en chaufför hotas med kniv när hon jobbade i Södertälje. Pentti Jaspi har kört taxi och buss i över 40 år utan incidenter. Foto: Mathias Asplund

Foto: Mathias Asplund

Haparanda2010-07-29 06:00
I fikarummet på Taxi Hapa-randas kontor passerade chaufförerna för en snabb kopp kaffe. Ingen av dem kunde nämna en konkret incident då de känt sig hotade eller utsatta. Pentti Jaspi och Björn Kjellsenius diskuterade en incident för många år sedan då en annan chaufför hotades med pistol.- Det var nog över tio år sedan så jag vet inte om det räknas längre, sa Kjellsenius.En av chaufförerna som jobbar i dag åkte på en smäll en gång för några år sedan, men i övrigt brukar det vara lugnt även på nätter och helger. Det händer att fulla eller misstänkt knarkpåverkade personer blir högljudda, men de får välja mellan att åka med eller inte. Något de verkar acceptera.- Vi känner de flesta kunderna. Jag kör ungdomar vars föräldrar jag kört tidigare, far- och morföräldrar också, sa Jaspi som kört taxi och buss sedan 1969.Att bli rånad är inget som oroar. Dessutom betalar så många med kort i dag att nästan inga kontanter finns i bilarna.En annan värld
Minna Sotaniemi har jobbat ett halvår med taxibeställningar i Haparanda, innan dess 19 år i Södertälje. Hon jobbade när en taxichaufför kidnappades med kniv mot strupen.- Den tiden man inte visste vad som händer var riktigt otäck, sa hon.Chauffören kom undan genom att i farten kasta sig ur bilen. Rån blev vanliga på 2000-talet och bilarna där fick larm som automatiskt skickade signaler till stationen med bilens position. Många bilar har också videoövervakning. I Haparanda finns larmknapp i bilarna, men i övrigt ingen avancerad försvarsteknologi.- När jag började här skrev de faktiskt beställningarna med penna och papper, sa Minna Sotaniemi.Man behöver inte åka långt för att hitta exempel på taxichaufförers utsatthet. En chaufför i Luleå blev knivhotad av en rånare på Porsön i fjol men klarade sig oskadd. På Taxi Kalix har man inte haft några större problem, men ändå valt att sluta köra ensamma under vardagsnätter - av olönsamhet men också på grund av stökiga kunder.
Just nu genomför Arbetsmiljöverket inspektioner hos taxiföretag i Norrbotten. Syftet är att förebygga rån och hot mot taxichaufförer genom rutiner för agerande, larmning och krishantering. Men också att uppmuntra till att införa ny teknik som ska öka säkerheten.Hittills har åtta företag inspekterats. Minst två har fått nya krav på säkerheten.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om