Vi är i kommunala gymnasieskolan i Luleå, på kvällstid. Här sitter, vid tillfället, ett tiotal elever som går vidare med vad skolan tagit upp.

– Man hinner inte allt på lektionerna och kan inte få hjälp hemma. Man blir stressad av att ligga efter, motiverar Christina Rautio sin medverkan i de extra lektioner Mattecentrums Räknestuga erbjuder.

Egentligen är det här något skolan borde ordna, menar Emma Forsberg.

Artikelbild

| HMMMMM! Petter Lumio har en del att fundera på.

– Vi har ju extralektioner i kemi, men alltså inte i matte.

Utöver

Hon och Christina Rautio går tredje året på naturvetenskapliga programmet och har redan från tidiga år tagit hjälp av Räknestugan.

Ett par gånger i veckan kan man gå hit för att få hjälp med matematik och, i möjligaste mån, med fysik och kemi.

– Vi som hjälper till är inte lärare utan ingenjörer, forskare och studenter. Jag ser det inte som att vi räddar en katastrofsituation utan vi gör det för skolan. Man ska se oss som en kompis, säger projektledaren Patrik Mörée. Han har ekonomisk ersättning i egenskap av projektledare men undervisningen genomförs av volontärer, förklarar han.

En är Elin Hultin, som läser till civilingenjör vid universitetet.

– Det är roligt att få ge tillbaka, jag vet hur jag kämpade på i gymnasiet.