Dennis Brännvall har precis avslutat sina föreläsningar på Boden Business Day när Norrbottens affärer möter upp honom. Han är tillbaka på platsen där allt startade. Dennis Brännvall arbetar idag på en av de största spelföretagen DICE i Stockholm men intresset för spel och skapande började i Boden, närmare bestämt Harads.
Hur började ditt intresse för dataspel?
– Vi fick köpa en dator via mina föräldrars jobb och jag kom ihåg att vi var inne på någon datorbutik där jag köpte spelet spelet Warcraft II. Jag tyckte att det var väldigt roligt men det tog lång tid innan jag förstod att det kunde bli något mer än bara ett tidsfördriv. Jag var närmare 30 år innan jag insåg att det fanns något där och att jag kunde skapa en karriär av det.
Idag arbetar du som franchise design director. Hur skulle du beskriva ditt yrke?
– Jag är en slags regissör och kreativ ledare för alla Star Wars projekt som vi har igång på Dice. Det handlar framför allt att leda andra speldesigners. Det kan vara allt från människor som har hand om karaktärerna till de som bygger upp världarna i spelen. Min uppgift är egentligen att se till att alla jobbar i rätt riktning samtidigt som vi tror på egen kreativ frihet. Jag ska ge en låda till våra kreatörer där de får verka.
Hur ser en vanlig arbetsdag ut för dig?
– Det är väldigt olika och beror väldigt mycket på vart jag behövs. Ibland måste jag resa iväg och ibland kan jag vara kvar på jobbet. Jag försöker alltid vara till förfogande till de på jobbet snarare än att jag dikterar mina egna dagar. Jag är både cheerleader och diktator. Jag har ett övergripande ansvar och får ta beslut ofta men vi låter våra kreatörer ha mycket frihet om vad de vill få ut av sitt arbete.
Jag kan tänka mig att du träffar väldigt spännande människor i ditt jobb?
– Det är väldigt spännande att träffa de från Lucasfilm som arbetar med Star Wars-filmerna. Det är många legender som har varit med originalet. Det är jättespännande att vara och titta på inspelningsplatser av Star Wars, det måste vi göra för att få rätt känsla i spelet. Vi sitter i många möten där vi pratar om den kreativa processen. Där får vi höra vad nästa film ska handla om för att vi ska få veta hur vi kan göra i filmen.
Finns det risk för att du får filmerna förstörda för dig?
– De är väldigt duktiga på att hålla det så spoilerfritt som möjligt. De berättar inte mer info än vad jag behöver veta för att göra mitt jobb. Jag njuter fortfarande av att titta på Star Wars. Delar av mig vill veta detaljer men samtidigt så vet jag att jag förstör filmen för mig då.
Vad gjorde du innan du började arbeta på DICE?
– Jag älskade verkligen att läsa när jag var liten och läste väldigt mycket fantasy, främst på engelska. Det kändes som att jag ändå kunde göra något av att jag gillade att läsa och skriva, att det kanske fanns något yrke där till mig. När jag provade på att vara författare tyckte jag att det var så osocialt och tråkigt så det orkade jag inte med. Jag provade på att vara engelsklärare och tyckte att det var jobbigt. Till sist insåg jag att berättande kan ske på så många olika sätt och de traditionella sätten kanske inte var för mig. Jag tycker att det är väldigt roligt att jobba med interaktiv media där man kan gå in och ändra när man vill.
Hur kommer det sig att du sökte dig dit?
– När jag tillslut insåg jag inte ville bli författare, forskare eller lärare och ville satsa på datorspel så hoppade jag på en masterutbildning i USA i Florida. Efter det lyckade jag få en praktikplats på Dice i Stockholm och sedan dess har jag stannat kvar.
Berätta! Vilka spel har du jobbat med?
–Jag har jobbat sedan Star Wars Battlefront 1 och 2 sedan vi fick licensen. Innan dess har jag jobbat på Battle Front 4 på Dice.
Vad krävs för att skapa en bra historia i ett spel?
– Det är svårt men jag lär mig mer och mer om vissa koncept som passar bättre. Jag tar mycket inspiration från hur barn leker och brädspel. Barn leker kurragömma, vad är det som är roligt med kurragömma? Hur kan man överföra det till en spelupplevelse? Det är kanske inte möjligt att genomföra i verkligheten men i spel är allt möjligt. I grund och botten är det en digital lek.
Spelar du mycket dataspel själv eller har du ledsnat?
– Jag spelar en hel del på min fritid. Jag försöker att inte spela så mycket nya datorspel utan bredda mig själv. Jag spelar mycket brädspel och spelar även mycket med min äldsta son som är 4 år.
Vilka utmaningar ställs du inför på jobbet?
– Det är dyrt att bygga spel. Det krävs mycket människor och man måste alltid förhålla sig till en budget. Att försöka vara kreativ inom ramverk kan vara svårt. Vi måste ha processer som leder till att allt blir så bra som möjligt för alla, såväl köpare som kreatörer. Det är svårt, ibland måste man ta tunga beslut som kanske betyder att vi inte kan genomföra vissa ideér på grund av budget.
Hur kommer man egentligen på ideér till nya spel?
– Det är som att hitta på vad som helst. Det finns få unika ideér som ingen någonsin har tänkt. Mycket av de nya koncepten kommer från att man tar ideér från massa olika situationer från andra spel och filmer. Sedan sätter man ihop små delar av allt och får en egen produkt. Även om det känns som en ny grej så är det egentligen en kombination av många olika delar från andra som man tar fram en ny spännande produkt av.
Du hämtar inte inspiration från Harads?
– Nja, det finns många som vill göra ett krigsspel på nordisk mark. Jag tror att det finns ett enormt intresse att berätta vår historia. Det finns något spännande i att se tillbaka. Ta till exempel serien Stranger Things, det skulle kunna ha varit Harads utifrån seriens estetik. Det finns en aptit efter det enkla och det vore coolt att utforska norra Sverige.
Är detta ditt drömjobb?
– Egentligen gillar jag inte spel som Battlefront. De ofta väldigt vuxna och lite mörkare. Jag gillar lite mer äventyrliga upplevelser och Star Wars är definitivt ett drömjobb. Jag visste alltid att den typen av jobb som jag har nu där jag är mer av en ledare. Sen att det skulle vara på Star Wars kunde jag inte drömma om, det kändes för ouppnåeligt.