I dag har 27-årige Simon Sedig fått jobbet som han drömde om. Som helikopterpilot åt Fiskeflyg har han fjällvärlden som arbetsplats. Genom sina flygarinsatser kan bland annat fiskare nå ut till de vatten som annars skulle kräva dagar av vandring för att nå.

– Jag möter många glada och förväntansfulla människor. Det här arbetet är positivt på flera sätt, säger han.

Han är uppvuxen i Skellefteå men båda hans föräldrar kommer från Gällivare. Halva året bor han nu i Stora Sjöfallet som ligger cirka 10 mil nordväst om Porjus.

Artikelbild

| 27-årige Simon Sedig hjälper ett par fiskare att kliva ombord. Några minuter senare är han på väg med sina passagerare från älven Sitoätno och vidare mot basen vid Stora Sjöfallet.

Hur länge har du arbetat som helikopterpilot?

– I fyra år.

När föddes drömmen om att flyga?

– Jag drömde om det redan när jag var liten. Först ville jag bli en linjepilot och köra de stora flygplanen men med tiden förstod jag att det är väldigt lite aktivt flygande. Det är väldigt mycket autopilot.

Artikelbild

| När Simon Sedig har en lucka I flygschemat händer det att han stannar till och plockar fram fiskespöt.

Så är det inte i det arbete du har i dag?

– Nej. Här flyger jag verkligen själv hela tiden och det trivs jag med.

Artikelbild

| Morgan Viltok möter upp och hjälper till att lasta ur. Samtidigt fyller en annan i arbetslaget på nytt bränsle i den helikopter som Simon kör. Nästa gäng som ska skjutsas ut i vildmarken står redan färdiga vid grinden för ombordstigning.

Kan man säga att det här är ett drömjobb?

– Ja, absolut. Hundra procent.

Artikelbild

| Den svenska fjällvärlden bjuder på många unika fiskevatten.

Vilka är de största fördelarna med jobbet?

– Den absolut största fördelen är väl att få göra någonting som man tycker är kul. Att flyga helikopter är inte bara ett jobb för mig utan det är verkligen någonting som jag brinner för och tycker är roligt. Sedan får jag ju besöka många platser. Det är ju också perfekt i och med att jag tycker om att fiska.

Hinner du med att stanna till på några av de platser som du landar på?

– Har jag en utkörning och sedan en rast i ett par timmar händer det att jag har med mig spöt. Då är det ju bara att lösa ett fiskekort och knalla ut. Det är ju en otrolig förmån.

Som fiskeintresserad låter det ju som en våt dröm?

– Sedan vet jag ju var man kan få bra med fisk så de gånger när jag är ledig kan man ta med sig ett gäng polare och sedan åka ut och fiska.

Vad är din bästa fiskeupplevelse?

– Jag gillar ju att fiska i Tjirtjam i Kaitumälven. Jag har fått otroligt fina harrar där. Jag har aldrig fått någon monsterfisk men det brukar nästan alltid vara väldigt bra fiske där.

Hinner du njuta av naturen samtidigt som du flyger?

– Ja, absolut. När det är så fina dagar som det har varit ett tag nu är det ju en härlig känsla att blicka ned på det här vackra landskapet. Det är avkopplande.

Vilken plats tycker du är som allra mäktigast och vackrast i den svenska fjällvärlden?

– Rapadalen är ju svårslaget. Rapadalen och Sarek. De gånger man får privilegiet att flyga in i Sarek med någon same eller någon från länsstyrelsen är det alltid lika mäktigt. Vi flyger ju inte dit med passagerare så man får ju ta vara på de gånger när man får flyga in där. Vi brukar nästan slåss om de uppdragen (skratt).

Har du någon favoritplats som du själv gärna återvänder till?

– Jag har inte riktigt hunnit hitta någon sådan. Men tittar jag i bokningsschemat finns det några platser som man nästan längtar att få uppleva igen. Så fint är det här.

Hur är det att jobba som pilot på en plats där vädret av och till kan vara brutalt hårt?

– Ja så är det. Men där har vi verkligen bra och mycket erfarna chefer i Per Grahn och Fredrik Lundkvist. De har flugit här så länge och vet exakt hur vinden och vindriktningarna påverkar flygandet. Blir vädret tuffare finns de alltid där och kommer med förslag vilket som är den bästa rutten vid just det vädret.

Det låter som ovärderliga kunskaper?

– Det är mycket värdefulla kunskaper. Om jag ska på ett svårt ställe som jag eller någon kollega inte har varit på tidigare följer de med och guidar och berättar hur man ska tänka.

Finns det någon annan plats i världen där du gärna skulle vilja flyga?

– Det vet jag inte. Vi har det så jäkla bra på det här företaget och i Europa generellt när man ser på flygsäkerheten. Så det här är en av de bästa platser som man kan arbeta på som helikopterpilot. Jag har ju rest och surfat en del i Sydamerika men jag vet inte om jag skulle vilja arbeta där.

Vilka andra typer av flyguppdrag kan du och dina kollegor ha?

– Vi jobbar mycket mot rennäringen och samebyarna. Vi hjälper dem att samla in renarna. Det kan också vara lyftjobb där man transporterar saker kunder helikoptern. Vi är ju också en del av fjällräddningen så det blir en del sådana flygningar också. I fjol vid den här tiden hade vi på stationen nästan en fjällräddningsinsats per dag.

Vad är det för typ av uppdrag som det handlar om?

– Det kan vara allt från att hämta någon som har brutit ett ben eller som har stukat en fot till att åka iväg och undsätta någon som helt enkelt är utmattad och som inte orkar mer. Det brukar bli fler sådana uppdrag när är väldigt varmt på fjället.