Läs mer: Är Luleåborna extra dåliga på att använda blinkers?
Det visade en undersökning som Motormännen redovisat.
Sammanfattningsvis visade undersökningen, som gjordes via 12 520 observationer, att var fjärde trafikant inte använder blinkers (körriktningsvisare). Resultatet blev detsamma som i en undersökning från 2012.
– Jag kan nog hålla med om den här bilden. Min uppfattning är att man i storstadsområden är bättre på det här än i mindre orter. Det har att göra med att trafikmängden är så stor och det blir problem om man inte är tydlig, säger trafikläraren Daniel Johansson, P-O:s trafikskola i Luleå.
Tydlighet i trafiken framhåller han som ett bra råd att följa. Vela inte mitt emellan två körfält. Placera bilen tydligt så folk vet vart du ska, och i kombination med användning av körriktningsvisare underlättar det för alla, resonerar han.
Slarvigaste kategorin bland trafikanter i den färskare undersökningen är motorcyklister. Privatbilister slarvar mer än yrkeschaufförer.
Folk i Karlstad blinkar inte, något som däremot trafikanter i Skåne gör mer ofta. Så långt kom undersökningen vad gäller beteendet lokalt. Det saknades orter i Norrbotten i undersökningen, som koncentrerade sig till 15 orter i landet.
Vid körning ut ur rondell, och vid byte av fil inne i rondellen, ska du använda blinkers. Däremot finns inte kravet när du ska köra in i rondellen.
Ett par andra tillfällen då blinkers är nödvändig är vid start från vägkant och när du kör in på en väg från en påfartsväg, exempelvis när du ska in på E4.
Kör du om måste du blinka, däremot är det inget krav när du efter omkörningen svänger tillbaka i rätt körfält.