Av de inkomna anmÀlningarna att döma försöker mÄnga företag att sko sig pÄ mÀnniskors rÀdsla att insjukna i covid-19, genom att marknadsföra sina produkter som förebyggande för bÄde sjukdomen i sig men ocksÄ för immunförsvaret i allmÀnhet.
ââDet gĂ€ller produkter och behandlingar av olika slag inom hĂ€lsoomrĂ„det, frĂ€mst kosttillskott sĂ„ som fiskolja och örtbaserade produkter, alternativmedicin, men ocksĂ„ exempelvis meditation, sĂ€ger Konsumentverkets jurist Hanna Ackeberg.
Hittills har Konsumentverket öppnat ett tillsynsÀrende för ett företag som anmÀlts ett stort antal gÄnger inom en kort tidsperiod, men fler kan komma. Förloppet gÄr till sÄ att Konsumentverket i ett brev till företaget förmedlar kritiken, i detta fall mot marknadsföringen, och ber företaget antingen styrka sina pÄstÄenden om produkten eller rÀtta sin marknadsföring inom en viss tid.
ââSkulle det vara sĂ„ att de inte rĂ€ttar sig har vi en möjlighet att vidta rĂ€ttsliga Ă„tgĂ€rder. Det innebĂ€r att vi lĂ€mnar över Ă€rendet till Konsumentombudsmannen, som i sin tur kan ta det vidare till Patent och marknadsdomstolen, sĂ€ger Ackeberg.