Drönarlarmen: "Fler frÄgor Àn utropstecken"

Flera drönarobservationer vid svenska kÀrnkraftverk utreds av SÀkerhetspolisen. Vad som kan ligga bakom hÀndelserna Àr mycket oklart.
–Det Ă€r alltid allvarligt att flyga över skyddsobjekt, men syftet Ă€r inte uppenbart, sĂ€ger Martin Hagström vid Totalförsvarets forskningsinstitut (FOI).

Drönarobservationer har bland annat gjorts vid kÀrnkraftverket Forsmark. Arkivbild.

Drönarobservationer har bland annat gjorts vid kÀrnkraftverket Forsmark. Arkivbild.

Foto: Tomas Oneborg / SvD / TT

Brott2022-01-18 13:15

Under fredagskvÀllen sÄgs drönare flyga över kÀrnkraftverken Forsmark, Oskarshamn och Ringhals. PÄ mÄndagskvÀllen kom larm om ytterligare en observation vid Forsmark.

Utredningen av fredagens observationer togs under mÄndagen över av SÀkerhetspolisen, under ledning av Äklagare vid riksenheten för sÀkerhetsmÄl.

– Jag kan inte kommentera nĂ€rmare pĂ„ hur de hĂ€r hĂ€ndelserna förhĂ„ller sig till varandra. Men det Ă€r klart att det Ă€r anmĂ€rkningsvĂ€rt. Allt Ă€r möjligt i dagslĂ€get, det Ă€r det som utredningen har att klarlĂ€gga, sade förundersökningsledare och vice chefsĂ„klagare Hans Ihrman till TT under gĂ„rdagen.

Rapporter om drönarobservationer har Àven kommit frÄn flera andra hÄll de senaste dagarna, som över centrala Stockholm och vid flygplatserna i Kiruna och LuleÄ.

Försvarsminister Peter Hultqvist (S) framhÄller att problemet med drönare generellt inte Àr nytt.

– Det hĂ€r har pĂ„gĂ„tt under mĂ„nga Ă„r nu. Vi sĂ„g det i samband med den stora övningen Aurora och vi har sett det vid andra övningar, sĂ€ger Hultqvist och tillĂ€gger att det ocksĂ„ gĂ€ller för flygplatser och nu kĂ€rnkraftverk.

Han framhÄller att lagÀndringar har gjort det möjligt att skjuta ner drönare över skyddsobjekt, om tillfÀlle ges. PÄ frÄgan om sÀkerheten Àr tillrÀcklig vid kÀnsliga platser, svarar han:

– SĂ€kerheten blir aldrig tillrĂ€cklig, det Ă€r nĂ„got man fĂ„r arbeta med hela tiden, eftersom en eventuell antagonists sĂ€tt att bete sig förĂ€ndras och utvecklas hela tiden.

Han uppger att han inte har nÄgon information om vad som kan ligga bakom de aktuella hÀndelserna.

KÀrnkraftverk Àr skyddsobjekt och det Àr inte tillÄtet att flyga över dem. Syftet bakom de senaste dagarnas hÀndelser Àr ytterst oklart, poÀngterar Martin Hagström som Àr forskningsledare pÄ FOI. Generellt sett Àr det vanliga syftet med drönarflygningar att fotografera nÄgot, sÀger han.

Fler frÄgetecken

– Jag Ă€r ingen expert pĂ„ kĂ€rnkraftverk sĂ„ jag vet inte om man kan se nĂ„got specifikt, men nu var det mörkt och blĂ„sigt enligt uppgift. SĂ„ syftet Ă€r inte speciellt klart och tydligt. Det Ă€r nĂ€stan fler frĂ„getecken Ă€n utropstecken hĂ€r, sĂ€ger Martin Hagström.

Statusen som skyddsobjekt gör ocksÄ att kÀrnkraftverken sjÀlva Àr förtegna kring hur sÀkerheten ser ut och om hÀndelserna leder till en förhöjd beredskap. Enligt Martin Hagström finns dock olika ÄtgÀrder som kan vidtas om man vill stoppa en drönare.

– Det vanliga Ă€r att man försöker störa ut nĂ„gon kommunikationslĂ€nk mellan piloten och sjĂ€lva drönaren. Man kan försöka skjuta ner den ocksĂ„. Man fĂ„r inte flyga över skyddsobjekt sĂ„ skyddslagen medger att man skjuter ner den om man har möjlighet till det. Det finns lite olika möjligheter, sĂ€ger han och fortsĂ€tter:

– De har gjort en sĂ„rbarhetsanalys och sĂ€kert vidtagit de skyddsĂ„tgĂ€rder som Ă€r nödvĂ€ndiga. Det behöver inte alltid vara att ta bort eller skjuta ned, det kan ocksĂ„ vara att förhindra att de kan se nĂ„gonting.

HÄrd vind

VÀderlÀget vid flygningarna kan sÀga nÄgot om storleken pÄ drönarna:

– Givet att man observerade dem i hĂ„rd vind Ă€r det i alla fall inga vĂ€ldigt smĂ„ farkoster. DĂ„ Ă€r det osannolikt att nĂ„gon som Ă€r ute och flyger pĂ„ kvĂ€llen pĂ„ skoj flyger fel, det minskar den sannolikheten. Man kan spekulera i det, men inte dra sĂ„ uppenbara slutsatser Ă€nnu.

TT: Kan privatpersoner ha tillgÄng till större varianter som klarar den hÀr typen av vÀder?

– Absolut, det Ă€r ingen teknisk svĂ„righet för en privatperson att bygga ihop en sĂ„dan. DĂ€remot Ă€r det kanske inte sĂ„ vanligt att man har en sĂ„dan. En större fotodrönare kan ocksĂ„ flyga i lite sĂ€mre vĂ€der. Men det finns inga tydliga uppgifter om hur stora de hĂ€r var.

LÀtt att gömma

En helikopter deltog i utredningsarbetet under mÄndagens hÀndelse. Inga uppgifter finns om misstÀnkta för nÄgon av flygningarna. Det Àr heller inte helt enkelt att hitta den som styr, konstaterar Martin Hagström. Piloten kan befinna sig pÄ mycket lÄngt avstÄnd frÄn drönaren.

– Det ligger i sakens natur att det Ă€r lĂ€tt att gömma sig. Det finns mĂ„nga stĂ€llen att leta pĂ„. Ska man kunna se en farkost och följa efter den mĂ„ste man sjĂ€lv flyga, eller mĂ€ta in var piloten stĂ„r nĂ„gonstans, sĂ€ger Martin Hagström.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!