Gallerior och köpcentra Àr undantagna den nya regeln. NÄgra som dÀremot drabbas Àr de större varuhusen.
PÄ GekÄs Ullared oroar man sig inte sÀrskilt för hur hanteringen ska gÄ till.
ââVaruhuset Ă€r byggt för att hantera 8 000-10 000 mĂ€nniskor inne samtidigt och brandföreskrifter gör att vi redan har rĂ€knare pĂ„ alla nivĂ„er i huset, sĂ€ger lĂ„gprisjĂ€ttens vd Patrik Levin.
Efter att ha gjort bedömningen att omkring 1 000 mÀnniskor kommer att stÄ i kö utanför delar man upp varuhuset i tvÄ delar med hjÀlp av en snabbt uppförd vÀgg, som berÀknas vara fÀrdig dÄ dörrarna öppnar pÄ lördag.
Det innebÀr att GekÄs Ullared kan fÄ in totalt 1 000 kunder samtidigt, uppdelat i 500 kunder i vardera del.
ââVi kommer att ha tvĂ„ separata delar som Ă€r som sitt eget varuhus. Med separat in- och utgĂ„ng och egna kassor dĂ€r det inte finns nĂ„got tillfĂ€lle dĂ€r kunderna i respektive varuhus kan mötas, sĂ€ger Patrik Levin.
TT: Har ni fÄtt godkÀnt att göra sÄhÀr?
ââMan behöver inte söka lov för att dela en affĂ€r. Det Ă€r sĂ„ hĂ€r vi tolkar pandemilagen. Sedan kommer vi bli granskade av lĂ€nsstyrelsen, som man blir.
Toppar suddas ut
Johan Saxne, marknadschef pÄ byggvaruhuskedja Bauhaus, sÀger att han har mÀrkt av ett nytt mönster i kundernas beteende.
ââDet har skett en vĂ€ldig förĂ€ndring. Folk handlar mycket jĂ€mnare under mornar och kvĂ€llar. Topparna har pĂ„ nĂ„got sĂ€tt suddats ut, tack och lov, sĂ€ger han.
MöbeljÀtten Ikea har hela tiden haft automatiska rÀknare vid in- och utgÄngar och vet exakt hur mÄnga som Àr i varuhuset.
ââOm vi upptĂ€cker att det för mycket folk bygger vi en liten kö utanför varuhuset och sedan slĂ€pper vi in vĂ„ra kunder efter hand, sĂ€ger Mattias Hennius, pressansvarig.
Sedan restriktionerna om minst tio kvadratmeter per kund infördes har Ikeas varuhus i Kungens Kurva fÄtt ha maximalt 2 000 kunder samtidigt, jÀmfört med exempelvis 450 i Kalmar.
ââRestriktionerna om 500 personer kommer alltsĂ„ att fĂ„ en stor pĂ„verkan pĂ„ de stora varuhusen och mindre pĂ„verkan pĂ„ de mindre, sĂ€ger Hennius.
AvstÄnd i kön
Varuhuskedjan à hléns finns i stora delar av landet och har likt Bauhaus en nationell strategi. Men det Àr frÀmst butikskedjans tvÄ sÄ kallade City-varuhus i Stockholm och Göteborg som drabbas.
"Vi hÄller koll pÄ antal kunder som kommer in till oss löpande via vÄrt besöksrÀknings-system i vÄra entréer. Vi skyltar Àven vad som gÀller för respektive varuhus vad gÀller maxantal och hur vi tillsammans kan hjÀlpas Ät att hÄlla smittspridning nere", skriver à hléns kommunikationschef Weronica Nilsson i ett mejl.
De stora varuhusdrakarna vittnar om att det lÀr krÀvas ökad bemanning för att hantera kundsituationen. Ett potentiellt problem som har pekats ut av branschorganisationen Svensk Handel Àr smittspridning i köerna utanför varuhusen.
ââAntagligen kommer det att krĂ€vas fler mĂ€nniskor för att se till att vi hĂ„ller avstĂ„nden i köerna utanför. Vi kommer sĂ€kert behöva bemanna upp sĂ„ att kunder kan handla pĂ„ andra sĂ€tt Ă€n att komma in i butiken, sĂ€ger Johan Saxne pĂ„ Bauhaus.
Ekonomisk smÀll
Varuhusen rÀknar med att det nya maxtaket resulterar i en ekonomisk smÀll, Àven om den Àr svÄrberÀknad.
Ikea ser dÀremot en ljusglimt.
ââVi har ett nĂ„got lĂ€gre antal besökare i vĂ„ra varuhus. Men vi har en vĂ€ldigt kraftig ökning av vĂ„r handel online. SĂ„ vi ser tydligt ett skifte dĂ€r. PĂ„ ett sĂ€tt kan man sĂ€ga att det hĂ€r har gett oss en liten skjuts att stĂ€lla om snabbare till att bli bĂ€ttre online, sĂ€ger Hennius.
Han tillÀgger att företaget försöker se möjligheterna i situationen:
ââDet Ă€r klart att vi önskar att det inte var pandemi. Men det Ă€r pandemi och vi har respekt för beslutet, vi förstĂ„r varför man fattar det.