Isbjörnar störde polarforskare 30 gÄnger

Omringade av isbjörnar har forskare jagat varm luft i Arktis. Men inte ens kronjuvelen i svensk polarforskning kunde rÄ pÄ isen sÄ hÀr tidigt pÄ Äret.
–Vi mĂ„ste bygga en isbrytare som Ă€r bĂ€ttre Ă€n Oden, som Ă€r det bĂ€sta vi har, sĂ€ger professor Michael Tjernström.

Kronprinsessan Victoria pÄ Oden.

Kronprinsessan Victoria pÄ Oden.

Foto: Anders Wiklund/TT

Klimat2023-06-17 07:54

Isen har varit tjock, dimman tÀt. Men de nÀrmare 40 forskarna pÄ Oden har ocksÄ störts av den ludna lokalbefolkningen.

– Vi har haft över 30 isbjörnsbesök, sĂ€ger Michael Tjernström, professor i meteorologi vid Stockholms universitet och forskningsledare för polarexpeditionen.

– De stĂ€ller till problem för oss, nĂ€r de kommer för nĂ€ra mĂ„ste vi sluta arbeta pĂ„ isen. Å andra sidan Ă€r de fantastiska att titta pĂ„.

Expedition i ishavet

Oden brukar vanligtvis bryta is i statens tjÀnst. Men de senaste sex veckorna har hon fungerat som forskningsplattform mellan norra Svalbard och norra Grönland. Nu ligger dock fartyget i fjorden i Longyearbyen och forskarna Àr pÄ vÀg hem.

DÄ kliver kronprinsessan Victoria ombord och fÄr bland annat veta mer om hur data samlats in med fjÀrrstyrda ubÄtar, vÀderballonger och en jÀttelik "dammsugare" som sugit in luft för vidare analys.

– Det Ă€r tydligt att Sverige har en vĂ€ldigt stark stĂ€llning i polarforskningen, givet vĂ„r storlek. Det Ă€r nĂ„got vi ska vĂ€rna och vara stolta över, sĂ€ger kronprinsessan till TT:s utsĂ€nda pĂ„ Oden.

Det 13 000 ton tunga fartyget har jagat atmosfĂ€riska floder, alltsĂ„ varm och fuktig luft som drar in över Arktis söderifrĂ„n.

– Vi vill förstĂ„ hur smĂ€ltsĂ€songen inleds och vad det Ă€r som gör att isen börjar smĂ€lta pĂ„ vĂ„rkanten. SĂ€rskilt förhĂ„llandet till vĂ€dret, i synnerhet intrĂ„ng av varm och fuktig luft söderifrĂ„n, sĂ€ger Tjernström.

Tidigt ute

För att kunna studera inledningen pÄ smÀltsÀsongen var forskarna tvungna att ge sig av tidigare pÄ Äret Àn vanligt. Att ta sig fram i nordligaste Arktis pÄ vÄren skulle visa sig vara en utmaning.

– Isen var ganska besvĂ€rlig. Vi kom inte sĂ„ lĂ„ngt norrut som vi hade hoppats, sĂ€ger Tjernström.

– Sedan kom det inte sĂ„ mycket varm luft som vi hade hoppats pĂ„ heller. Men vi lyckades fĂ„nga inledningen av smĂ€ltsĂ€songen, den 10 juni, och dĂ„ kĂ€nde jag "yes", nu Ă€r vi i mĂ„l.

Arktis beskrivs som klimatförÀndringarnas kanariefÄgel. HÀr gÄr den globala uppvÀrmningen snabbare Àn pÄ resten av jorden och förhÄllandena hÀr pÄverkar klimatet pÄ andra platser pÄ klotet.

– Allt hĂ€nger ihop. Det som hĂ€nder i Arktis stannar inte i Arktis. Arktis Ă€r en del av ett globalt system och det globala systemet pĂ„verkar oss alla, sĂ€ger Tjernström.

– Det Ă€r en av de allra tydligaste manifestationerna av den globala uppvĂ€rmningen, det gĂ„r inte att lösa problemen i Arktis utan att lösa dem globalt. Det finns bara ett sĂ€tt att se till att vi inte förlorar Arktis sommaris och det Ă€r att stoppa den globala uppvĂ€rmningen.

DÄliga modeller

Dagens datormodeller som anvÀnds för att beskriva hur klimatet förÀndras i Arktis Àr ganska dÄliga, delvis pÄ grund av bristen pÄ kunskap om förhÄllandena pÄ vintern och vÄren nÀr forskningsfartyg har svÄrt att ta sig fram genom isen. Tjernström tror att datan frÄn expeditionen kommer att bidra till en förbÀttring.

– För att förbĂ€ttra klimatmodellerna behöver vi mer kunskap, vilket har varit poĂ€ngen med den hĂ€r resan. Blir klimatmodellerna mer realistiska blir de ocksĂ„ mer anvĂ€ndbara.

Om det ska gÄ att forska i Centralarktis under de Ärstider nÀr isen Àr som tjockast mÄste Sverige ha tillgÄng till ett forskningsfartyg som ocksÄ kan bryta polaris, framhÄller Tjernström.

– Oden Ă€r förmodligen en av de allra bĂ€sta konventionella isbrytarna. Om inte Oden klarar det klarar ingen annan det heller. DĂ„ mĂ„ste vi bygga en isbrytare som Ă€r bĂ€ttre Ă€n Oden, som Ă€r det bĂ€sta vi har.

Oden lyfts alltsÄ fram som kronjuvelen i svensk polarforskning. Men hon nÀrmar sig pensionsÄlder och om Sverige ska behÄlla sitt fotfÀste som ett av de ledande lÀnderna inom polarforskning behövs ett snart beslut om ett nytt fartyg, enligt Polarforskningssekretariatet.

– Klimatet vĂ€ntar inte, sĂ€ger direktör Katarina GĂ„rdfeldt.

– Oden har passerat sitt bĂ€st-före-datum pĂ„ grund av sitt enorma klimatavtryck. Hon Ă€r 30 Ă„r gammal, kan gĂ„ sönder och vi mĂ„ste tĂ€nka pĂ„ framtiden nu sĂ„ att vi har ett fartyg nĂ€r det behövs.

"Oroande"

Rysslands krig i Ukraina, som lett till avbrutna forskningssamarbeten och instÀllda expeditioner till ryska Arktis, Àr ytterligare ett argument varför Sverige bör skaffa ett nytt forskningsfartyg av högsta polarklass, menar GÄrdfeldt.

– VĂ€rlden behöver den starkaste typen av isbrytare, som det för nĂ€rvarande bara Ă€r Ryssland som har. NĂ€r Oden tas ur drift ramlar vi ner ytterligare pinnhĂ„l pĂ„ polarklasskalan. Det Ă€r oroande att vĂ€stvĂ€rlden inte har forskningsresurser.

FrÄgan om ett nytt svenskt forskningsfartyg Àr under beredning sedan lÀnge. Men nÀr ett besked kan vÀntas komma kan klimat- och miljöminister Romina Pourmokhtari (L) inte svara pÄ.

– Vi fĂ„r Ă„terkomma om det, sĂ€ger hon.

– Men det Ă€r uppenbart att regeringen verkligen ser betydelsen av polarforskning och det vĂ€rdeskapande som finns hĂ€r pĂ„ det svenska fartyget Oden.

Fakta: Expeditionen i Arktis

Vanligtvis brukar Arktisexpeditioner med isbrytaren Oden genomföras under juli till september, dÄ havsisen Àr enklast att ta sig igenom.

Men i Är gav sig forskarna inom expeditionen Artofmelt (Atmospheric rivers and the onset of sea ice melt) av redan i maj, för att ta sig till Norra ishavet i början av smÀltsÀsongen.

Syftet har bland annat varit att ta reda pĂ„ nĂ€r isen börjar smĂ€lta och vad som pĂ„verkar smĂ€ltningen. Forskarna har sĂ€rskilt intresserat sig för effekten frĂ„n sĂ„ kallade ”atmosfĂ€riska floder” – geografiskt begrĂ€nsade episoder med inflöden av varm och fuktig luft frĂ„n söder.

38 forskare frÄn 19 organisationer i 10 lÀnder har deltagit i expeditionen, som har Àgt rum 7 maj-15 juni. Expeditionen har organiserats av Polarforskningssekretariatet.

KĂ€lla: Polarforskningssekretariatet, Stockholms universitet


Fakta: Isbrytaren Oden

Isbrytaren Oden Àr inte enbart byggd för att bryta is. Fartyget kan ocksÄ fungera som forskningsplattform i arktiska förhÄllanden.

1991 blev Oden vÀrldens första icke-atomdrivna ytfartyg att nÄ Nordpolen.

I augusti 2021 besökte Oden Nordpolen för tionde gÄngen. Under fem sÀsonger har isbrytaren Àven arbetat i Antarktis.

Oden Ă€r 108 meter lĂ„ng och vĂ€ger ungefĂ€r 13 000 ton, men beskrivs trots sin tyngd som vĂ€ldigt flexibelt. Fartyget har plats för vetenskaplig utrustning, containrar med laboratorier, frysförvaring och annat som forskare i olika discipliner kan behöva. Ombord finns ocksĂ„ gym, bastu, sjukrum och privata hytter med dusch och toalett.

KÀlla: Polarforskningssekretariatet, Sjöfartsverket

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!