Stödet Àr avgörande för mÄnga tidningar och andra medieföretag i Sverige. För att det ska kunna införas krÀvs ett okej frÄn EU, som ska se till att stödet Àr i linje med konkurrenslagarna. Det godkÀnnandet har nu kommit.
"Kommissionen fann att systemet Àr nödvÀndigt och lÀmpligt för att uppnÄ det efterstrÀvade mÄlet, nÀmligen att utveckla mediesektorn, vilket Àr viktigt för att bevara mediepluralismen", skriver EU-kommissionen.
OsÀkra regler
Beskedet frÄn EU Àr vÀntat, enligt Thomas Mattsson vid Bonnier News, som leder arbetsgruppen för mediestödet hos branschorganisationen Tidningsutgivarna. Han Àr i grunden positiv till det nya mediestödet men kritisk till att processen drar ut sÄ mycket pÄ tiden.
Redan frÄn den 1 januari Àr det tÀnkt att det nya mediestödet ska börja gÀlla.
ââDet olyckliga Ă€r att vi fortfarande inte fĂ„tt regeringsbeslut om förordning om mediestödet, sĂ„ vi vet inte vilka regler som kommer att gĂ€lla, sĂ€ger Mattsson.
Kulturminister Parisa Liljestrand glÀds Ät EU-beslutet som hon beskriver som en förutsÀttning för att inom kort fatta beslut om förordning. Processen hade inte kunnat gÄ snabbare, anser hon.
"Mediestödet Àr inte försenat. Vi har hela tiden följt tidsplanen som vi fick ta över nÀr vi tilltrÀdde", sÀger hon i en skriftlig kommentar.
OsÀkert för smÄ tidningar
Pengarna, som gÄr till redaktioner runt om i landet, Àr i vissa fall helt avgörande för tidningar och nyhetssajter i den hÄrda konkurrensen om uppmÀrksamheten och en vikande annonsmarknad.
ââNaturligtvis sĂ„ kommer (stora koncerner som) Schibsted, Bonnier, NTM och Stampen att klara den hĂ€r förseningen. Men för mindre fristĂ„ende oberoende mediehus Ă€r det vĂ€ldigt stressande tror jag, att inte veta om jag Ă€r mottagare av det hĂ€r stödet, och nĂ€r man i sĂ„ fall kommer att fĂ„ pengarna som politiken tycker att man behöver och har rĂ€tt till, sĂ€ger Thomas Mattsson.
MÄlet med det nya mediestödet Àr att verka för en mÄngfald, och framför allt Àr det tÀnkt att lokala och regionala medier ska gynnas, enligt vad Mediestödsutredningen föreslog förra sommaren.
"Vi har hela tiden varit tydliga med att vi Àmnar ligga nÀra utredningens förslag som Àr vÀl kÀnda för branschen och vÀl förankrade", sÀger Liljestrand och tillÀgger att regeringens velat beakta den oro som funnits frÄn frÀmst mindre aktörer och om möjligt sÀkra goda förutsÀttningar för dem.
Ăven om det nya mediestödet har en bred politisk förankring har det ocksĂ„ fĂ„tt kritik, och bland annat har tankesmedjan Tiden i en rapport varnat för konsekvenser som nedlĂ€ggningar, minskad mediemĂ„ngfald, ökad Ă€garkoncentration och en högre tröskel för lansering av nya medier.