Mediestöd fĂ„r grönt ljus – men branschen kritisk

EU-kommissionen godkÀnner planerna pÄ det nya mediestödet, tÀnkt att trÀda i kraft redan vid Ärsskiftet. Branschen riktar skarp kritik mot att sÄ mycket Àr osÀkert in i det sista. Men kulturministern slÄr i frÄn sig: "Det har varit tight frÄn start men processen har inte kunnat pÄskyndas mer Àn vad vi gjort", kommenterar Parisa Liljestrand (M).

Fakta om det nya mediestödet som börjar gÀlla den 1 januari 2024.

Fakta om det nya mediestödet som börjar gÀlla den 1 januari 2024.

Foto: Anders Humlebo

Medier2023-11-30 12:11

Stödet Àr avgörande för mÄnga tidningar och andra medieföretag i Sverige. För att det ska kunna införas krÀvs ett okej frÄn EU, som ska se till att stödet Àr i linje med konkurrenslagarna. Det godkÀnnandet har nu kommit.

"Kommissionen fann att systemet Àr nödvÀndigt och lÀmpligt för att uppnÄ det efterstrÀvade mÄlet, nÀmligen att utveckla mediesektorn, vilket Àr viktigt för att bevara mediepluralismen", skriver EU-kommissionen.

OsÀkra regler

Beskedet frÄn EU Àr vÀntat, enligt Thomas Mattsson vid Bonnier News, som leder arbetsgruppen för mediestödet hos branschorganisationen Tidningsutgivarna. Han Àr i grunden positiv till det nya mediestödet men kritisk till att processen drar ut sÄ mycket pÄ tiden.

Redan frÄn den 1 januari Àr det tÀnkt att det nya mediestödet ska börja gÀlla.

– Det olyckliga Ă€r att vi fortfarande inte fĂ„tt regeringsbeslut om förordning om mediestödet, sĂ„ vi vet inte vilka regler som kommer att gĂ€lla, sĂ€ger Mattsson.

Kulturminister Parisa Liljestrand glÀds Ät EU-beslutet som hon beskriver som en förutsÀttning för att inom kort fatta beslut om förordning. Processen hade inte kunnat gÄ snabbare, anser hon.

"Mediestödet Àr inte försenat. Vi har hela tiden följt tidsplanen som vi fick ta över nÀr vi tilltrÀdde", sÀger hon i en skriftlig kommentar.

OsÀkert för smÄ tidningar

Pengarna, som gÄr till redaktioner runt om i landet, Àr i vissa fall helt avgörande för tidningar och nyhetssajter i den hÄrda konkurrensen om uppmÀrksamheten och en vikande annonsmarknad.

– Naturligtvis sĂ„ kommer (stora koncerner som) Schibsted, Bonnier, NTM och Stampen att klara den hĂ€r förseningen. Men för mindre fristĂ„ende oberoende mediehus Ă€r det vĂ€ldigt stressande tror jag, att inte veta om jag Ă€r mottagare av det hĂ€r stödet, och nĂ€r man i sĂ„ fall kommer att fĂ„ pengarna som politiken tycker att man behöver och har rĂ€tt till, sĂ€ger Thomas Mattsson.

MÄlet med det nya mediestödet Àr att verka för en mÄngfald, och framför allt Àr det tÀnkt att lokala och regionala medier ska gynnas, enligt vad Mediestödsutredningen föreslog förra sommaren.

"Vi har hela tiden varit tydliga med att vi Àmnar ligga nÀra utredningens förslag som Àr vÀl kÀnda för branschen och vÀl förankrade", sÀger Liljestrand och tillÀgger att regeringens velat beakta den oro som funnits frÄn frÀmst mindre aktörer och om möjligt sÀkra goda förutsÀttningar för dem.

Även om det nya mediestödet har en bred politisk förankring har det ocksĂ„ fĂ„tt kritik, och bland annat har tankesmedjan Tiden i en rapport varnat för konsekvenser som nedlĂ€ggningar, minskad mediemĂ„ngfald, ökad Ă€garkoncentration och en högre tröskel för lansering av nya medier.

Fakta: Det nya mediestödet

+ Medier ska frÄn Ärsskiftet kunna söka det nya mediestödet frÄn den lika nya myndigheten Mediemyndigheten (som bildas genom att Myndigheten för press, radio och tv och Statens medierÄd slÄs ihop).

+ Syftet Àr att "frÀmja allmÀnhetens tillgÄng till oberoende nyhetsförmedling av hög kvalitet samt frÀmja tillgÄngen pÄ lokal och regional nyhetsförmedling i hela landet".

+ Stödet pÄ en miljard kronor ska framför allt hjÀlpa till att betala journalistlöner pÄ redaktioner. Det spelar ingen roll om det Àr text, ljud eller bild, respektive tidning, sÀndning eller webb.

+ En extra pÄse pengar i redaktionsstödet riktas för insatser i svagt bevakade omrÄden geografiskt, eller för rapportering pÄ minoritetssprÄk.

+ Distributionsstödet ska hjĂ€lpa till att tĂ€cka kostnaderna för att dela ut tidningar, men stĂ„r för bara nĂ„gra fĂ„ procent av stödet (50–60 miljoner kronor).

+ ÖvergĂ„ngsstödet ska hjĂ€lpa medier som i dag fĂ„r stöd att stĂ€lla om till de nya reglerna, fram till 2028.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!