SkotervĂ€der i landet – hĂ€r Ă€r farorna

SnötĂ€cket breder sakta ut sig över Sverige och för en del innebĂ€r det att snöskotern Ă„ker fram. En farlig aktivitet – men vanorna förĂ€ndras.
–VĂ€ldigt fĂ„ kör med alkohol i kroppen numera, sĂ€ger Per-Olov Wikberg, samordnare vid Nationella snöskoterrĂ„det.

Att Ă„ka snöskoter Ă€r smittsĂ€kert – men farligt pĂ„ andra sĂ€tt. Arkivbild.

Att Ă„ka snöskoter Ă€r smittsĂ€kert – men farligt pĂ„ andra sĂ€tt. Arkivbild.

Foto: Ulf Palm / TT

Njurunda2021-01-18 20:00

Den absoluta majoriteten av alla snöskotrar, ungefÀr 82 procent, finns i norra Sverige. Men nÀr marken blir vit söder om DalÀlven syns skotrarna ute i naturen lÀngs med alla landets breddgrader.

SkoterbestĂ„ndet i Sverige ökar stadigt Ă„r efter Ă„r. Samtidigt har antalet skador och dödsolyckor sjunkit över tid. Under 2010-talet har det dött mellan fem och tio personer i snöskoterolyckor per Ă„r. Förra sĂ€songen, vintern 2019–2020, dog det nio personer.

PÄ söndagen omkom tvÄ tonÄrsflickor och tvÄ andra personer skadades nÀr ett skoterekipage blev pÄkört av ett tÄg i strax utanför TimrÄ.

I helgen var det ocksÄ andra skoterolyckor i olika delar av landet, bland annat Heby kommun, i Njurunda utanför Sundsvall och i TÀnndalen i HÀrjedalen.

Vanliga anledningar

Vintrarna blir allt mildare, men Per-Olov Wikberg tror inte att vÀdret hör ihop med det totalt sett minskade antalet skoterolyckor.

I princip samtliga olyckor sker i landets norra delar.

– En majoritet av snöskotrarna körs i norra Sverige dĂ€r det nĂ€stan alltid Ă€r snö. Men mĂ„nga pekar pĂ„ att allt fler tar förarbevis för snöskoter, som Ă€r obligatoriskt, sĂ„ det blir för varje Ă„r bĂ€ttre, sĂ€ger han.

AnvÀndandet av hjÀlm Àr en annan anledning till att skadorna har minskat. Men det finns en hel del saker att se upp för.

– De vanligaste anledningarna till olyckor handlar om hög hastighet, kollision med fasta föremĂ„l, drunkning nĂ€r man kör över is som brister och att man kör med alkohol i kroppen.

Lavinfara

I söder gÀller det bland annat om att ha koll pÄ att sjöarna verkligen har frusit innan man ger sig ut pÄ dem, varnar Wikberg.

I norr behöver skoterförarna se upp för att skapa laviner.

– Det har pĂ„talats i mĂ„nga Ă„r att skoterĂ„kare som kör i fjĂ€llen behöver bĂ€ttre kunskap om lavinsĂ€kerhet. Det kommer ta tid, Ă€ven om fler gĂ„r lavinutbildningar. Vi ser fortsatt ganska mĂ„nga tillbud om laviner.

TT: Har snöskotern blivit populÀrare under pandemin?

– Det Ă€r en aktivitet som inte Ă€r sĂ„ kĂ€nslig för smitta. Pandemin har bidragit till att man oftare Ă€r ute i naturen, det gĂ€ller Ă€ven skoterĂ„kare. Man kommer inte i kontakt med sĂ„ mĂ„nga mĂ€nniskor, sĂ€ger Wikberg.

– En svagt positiv utveckling, men ingen jĂ€tteboom.

Fakta: Snöskoter allt populÀrare

SkoterbestĂ„ndet i Sverige vĂ€xer för varje Ă„r. 2019 registrerades 10 147 nya snöskotrar och endast 1 544 avregistrerades.

Mellan 2011 och 2019 ökade antalet skotrar frĂ„n ungefĂ€r 148 000 till 190 000.

I norr finns de flesta skotrarna. Flest antal registrerade skotrar finns i Norrbottens lĂ€n (76 855), VĂ€sterbottens lĂ€n (58 261) och JĂ€mtlands lĂ€n (39 976).

I söder Àr det fÀrre skotrar pÄ vÀgarna. FÀrst antal registrerade skotrar finns i Gotlands lÀn (243), Blekinge lÀn (322) och Kronobergs lÀn (750).

Tips och rÄd om vad som gÀller för snöskoterÄkning finns att lÀsa pÄ Nationella snöskoterrÄdets hemsida.

KÀlla: Nationella snöskoterrÄdet, Trafikanalys

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!