Den absoluta majoriteten av alla snöskotrar, ungefÀr 82 procent, finns i norra Sverige. Men nÀr marken blir vit söder om DalÀlven syns skotrarna ute i naturen lÀngs med alla landets breddgrader.
SkoterbestĂ„ndet i Sverige ökar stadigt Ă„r efter Ă„r. Samtidigt har antalet skador och dödsolyckor sjunkit över tid. Under 2010-talet har det dött mellan fem och tio personer i snöskoterolyckor per Ă„r. Förra sĂ€songen, vintern 2019â2020, dog det nio personer.
PÄ söndagen omkom tvÄ tonÄrsflickor och tvÄ andra personer skadades nÀr ett skoterekipage blev pÄkört av ett tÄg i strax utanför TimrÄ.
I helgen var det ocksÄ andra skoterolyckor i olika delar av landet, bland annat Heby kommun, i Njurunda utanför Sundsvall och i TÀnndalen i HÀrjedalen.
Vanliga anledningar
Vintrarna blir allt mildare, men Per-Olov Wikberg tror inte att vÀdret hör ihop med det totalt sett minskade antalet skoterolyckor.
I princip samtliga olyckor sker i landets norra delar.
ââEn majoritet av snöskotrarna körs i norra Sverige dĂ€r det nĂ€stan alltid Ă€r snö. Men mĂ„nga pekar pĂ„ att allt fler tar förarbevis för snöskoter, som Ă€r obligatoriskt, sĂ„ det blir för varje Ă„r bĂ€ttre, sĂ€ger han.
AnvÀndandet av hjÀlm Àr en annan anledning till att skadorna har minskat. Men det finns en hel del saker att se upp för.
ââDe vanligaste anledningarna till olyckor handlar om hög hastighet, kollision med fasta föremĂ„l, drunkning nĂ€r man kör över is som brister och att man kör med alkohol i kroppen.
Lavinfara
I söder gÀller det bland annat om att ha koll pÄ att sjöarna verkligen har frusit innan man ger sig ut pÄ dem, varnar Wikberg.
I norr behöver skoterförarna se upp för att skapa laviner.
ââDet har pĂ„talats i mĂ„nga Ă„r att skoterĂ„kare som kör i fjĂ€llen behöver bĂ€ttre kunskap om lavinsĂ€kerhet. Det kommer ta tid, Ă€ven om fler gĂ„r lavinutbildningar. Vi ser fortsatt ganska mĂ„nga tillbud om laviner.
TT: Har snöskotern blivit populÀrare under pandemin?
ââDet Ă€r en aktivitet som inte Ă€r sĂ„ kĂ€nslig för smitta. Pandemin har bidragit till att man oftare Ă€r ute i naturen, det gĂ€ller Ă€ven skoterĂ„kare. Man kommer inte i kontakt med sĂ„ mĂ„nga mĂ€nniskor, sĂ€ger Wikberg.
ââEn svagt positiv utveckling, men ingen jĂ€tteboom.