Rederiet efter utslÀppen: "En fruktansvÀrd syn"

Efter att den grundstötta fÀrjan Marco Polo nu förts till Stillerydshamnen i Karlshamn uttalar sig rederiet TT-Line för första gÄngen om utslÀppen. Samtidigt lovar rederiets försÀkringsbolag att drabbade ska ersÀttas.
–Jag vill be om ursĂ€kt för det intrĂ€ffade, sĂ€ger Anette Wugk, Sverigechef pĂ„ TT-Line, under en presskonferens.

Jan Seeman, TT-Lines tekniska chef, och Anette Wugk, Sverigechef pÄ TT-Line, pÄ en presstrÀff i Stillerydshamnen i Karlshamn efter att grundstötta fÀrjan Marco Polo bogserats i land.

Jan Seeman, TT-Lines tekniska chef, och Anette Wugk, Sverigechef pÄ TT-Line, pÄ en presstrÀff i Stillerydshamnen i Karlshamn efter att grundstötta fÀrjan Marco Polo bogserats i land.

Foto: Ola Torkelsson/TT

Olycka2023-11-02 09:51

"En katastrof" – sĂ„ har boende beskrivit de omfattande oljeutslĂ€ppen frĂ„n den grundstötta fĂ€rjan Marco Polo.

Totalt har 150 000 liter olja lĂ€ckt ut, uppger nu SVT.

Men rederiet TT -Line har inte uttalat sig offentligt om olyckan eller kritiken mot företaget – förrĂ€n nu.

– Det Ă€r sjĂ€lvklart att vi förstĂ„r, vi hör och förstĂ„r ilskan. Vi har haft i fokus att sĂ€kerstĂ€lla Marco Polo, sĂ€ger Anette Wugk som under en presskonferens i Karlshamn berĂ€ttar att företaget har ett gott samarbete med berörda myndigheter.

Avvaktar utredningen

SjÀlva utslÀppen beskriver Anette Wugk som en "fruktansvÀrd syn".

– Det Ă€r en fruktansvĂ€rd syn. Vi tar Ă„t oss vĂ€ldigt mycket av det vi sett och upplever.

Om vad som förorsakat olyckan Àr rederiet dock förteget om.

– Vi fĂ„r avvakta vad utredningen sĂ€ger.

Under samma presstrÀff vill Àven Jan Seeman, teknisk direktör för TT-Line, be om ursÀkt.

– PĂ„ TT-Lines vĂ€gnar: Jag Ă€r ledsen och mĂ„ste be om ursĂ€kt, sĂ€ger han och förklarar att man efter att olyckan intrĂ€ffade fokuserat pĂ„ att evakuera passagerare och stabilisera fĂ€rjan – sĂ„ gott det gick.

Löfte: Drabbade ersÀtts

Rederiet TT—Lines försĂ€kringsbolag Gard kommer att betala ersĂ€ttning till dem som har haft kostnader till följd av oljekatastrofen, enligt Andreas Brachel, som Ă€r ansvarig för miljöskadehantering pĂ„ Gard.

Detta kan röra företag, kommuner och den svenska staten.

— Vi kommer att betala ersĂ€ttning till dem som rederiet har ett ansvar gentemot, det Ă€r de som har haft förluster till följd av den hĂ€r oljekatastrofen, sĂ€ger han.

TT: Hur Àr det dÄ med de mÀnniskor som har deltagit ideellt i saneringsarbetet?

— Det blir en frĂ„ga för det svenska rĂ€ttssystemet, om de har ett krav gentemot rederiet. Det Ă€r egentligen allt jag kan sĂ€ga.

Oljan har nÄtt land

Under natten lÄg TT-Lines passagerarfÀrja för ankar utanför Blekinge i vÀntan pÄ bogseringen mot land, som inleddes under torsdagsmorgonen.

Torsdagens bogsering av passagerarfÀrjan har sedan genomförts utan nya oljeutslÀpp, uppger Kustbevakningen, som dock behÄller sin nÀrvaro i Pukaviksbukten utifall tidigare lÀckt olja pÄtrÀffas.

Marco Polo har grundstött sammanlagt tre gĂ„nger – först tvĂ„ gĂ„nger i tĂ€t följd den 22 oktober och sedan en tredje gĂ„ng i söndags, dĂ„ fĂ€rjan gick loss frĂ„n grundet och drev ivĂ€g ett hundratal meter och sedan gick pĂ„ grund igen. Följden blev en Ă€n större oljelĂ€cka.

Oljan har nÄtt land i Sölvesborgs och Karlshamns kommuner, och ett stort antal fÄglar har skadats dÄ de fÄtt fjÀderdrÀkten hopklibbad av olja.

Fakta: OljeutslÀppet frÄn Marco Polo

PassagerarfÀrjan TT-Line Marco Polo, som Àr flaggad i Cypern, var pÄ vÀg frÄn Trelleborg till Karlshamn för att sedan fortsÀtta till Klaipeda i Litauen.

Söndagen den 22 oktober stötte fartyget pÄ grund. Larmet kom klockan 06.25.

I Hanöbukten hade fartyget först stött pÄ grund och börjat lÀcka olja.

DĂ€refter fortsatte det ytterligare tre nautiska mil, vilket motsvarar fem–sex kilometer, innan det gick pĂ„ ett nytt grund och fastnade.

Redan samma dag nÄdde oljan land vid Hörvik i Sölvesborgs kommun. Sedan dess har saneringsarbetet pÄgÄtt lÀngs kusten och till havs.

Söndagen den 29 oktober gled fartyget av grundet pÄ eftermiddagen men fastnade snart pÄ ett annat, och ett nytt oljeutslÀpp konstaterades.

En utredning har visat att en gps ombord var trasig och att besÀttningen förlitade sig enbart pÄ den i dimman. TvÄ besÀttningsmÀn har i ett strafförelÀggande dömts till 50 dagsböter vardera för vÄrdslöshet i sjötrafik.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!