Fartygsbrand Ànnu inte under kontroll

Det brinner fortfarande ombord pÄ Almirante Storni utanför Göteborg, mer Àn ett dygn efter att branden uppstod i trÀlasten pÄ övre dÀck.
–Det Ă€r inte bra, men den Ă€r i alla fall begrĂ€nsad till förskeppet och har inte spridit sig, sĂ€ger Mattias Lindholm pĂ„ Kustbevakningen.

Kustbevakningens största fartyg, KBV 001 Poseidon, deltar i slÀckningen.

Kustbevakningens största fartyg, KBV 001 Poseidon, deltar i slÀckningen.

Foto: Anders Wimmer/Kustbevakningen

Olyckor2021-12-05 03:06

Under hela söndagen har Kustbevakningen tillsammans med bogserbÄtar och SjörÀddningssÀllskapet fortsatt att pumpa stora mÀngder vatten över det brinnande virket ombord pÄ Almirante Storni som ligger ankrat utanför Vinga.

– Det vi kan göra Ă€r att fortsĂ€tta att gjuta vatten över lasten och brandhĂ€rden sĂ„ mycket vi bara kan, sĂ€ger Mattias Lindholm, kommunikatör pĂ„ Kustbevakningen, vid 18-tiden pĂ„ söndagen.

Ett av Kustbevakningens största fartyg, KBV 001 Poseidon, deltar i slĂ€ckningen. Även systerfartyget KBV 002 Triton Ă€r pĂ„ vĂ€g frĂ„n Gotland för att att bistĂ„ i rĂ€ddningsarbetet och berĂ€knas komma fram under kvĂ€llen.

Tre bogserbÄtar anlitade av rederiet Àr ocksÄ med och sprutar vatten pÄ fartyget.

– Det Ă€r egentligen vad som fĂ„r plats runt det hĂ€r fartyget för att man ska kunna nĂ„ fram till elden sĂ„ fler slĂ€ckande fartyg Ă€r inte nödvĂ€ndigt i dagslĂ€get, sĂ€ger Mattias Lindholm.

BlÄser hÄrt

De brandmÀn som tidigare fanns pÄ plats pÄ fartyget Àr enligt Kustbevakningen inte lÀngre kvar ombord.

– Det har varit svĂ„rt för rökdykare att komma tillrĂ€ckligt nĂ€ra. Det Ă€r frĂ„n sjösidan med fartyg och vattenkanoner som slĂ€ckningsarbetet Ă€r som mest effektivt, sĂ€ger Mattias Lindholm.

Även en brandbekĂ€mpande helikopter frĂ„n Myndigheten för samhĂ€llsskydd och beredskap har anvĂ€nts i slĂ€ckningsarbetet.

– TyvĂ€rr hade den pĂ„ grund av blĂ„sten liten, eller nĂ€stan ingen effekt alls, tyvĂ€rr, sĂ€ger Mattias Lindholm.

TT: Hur Àr vÀdret dÀrute just nu?

– Det blĂ„ser fortfarande och gĂ„r viss sjö. Det Ă€r inga problem för de större fartygen, men de mindre har det lite jobbigare sĂ„ klart.

Tömmas pÄ brÀnsle

Historiskt har mÄnga fartygsbrÀnder slutat med ett stort oljespill och planen Àr att Almirante Storni eventuellt ska tömmas pÄ brÀnsle. Först mÄste det dock vÀrmas upp för att bli pumpbart.

– Det finns vĂ€ldigt mycket brĂ€nsle ombord pĂ„ ett sĂ„dant hĂ€r fartyg och vi Ă€r angelĂ€gna om att det inte ska hamna i vattnet. BesĂ€ttningen har nu börjat vĂ€rma upp brĂ€nslet, vilket tar lĂ„ng tid, och under tiden förbereder vi för att det eventuellt ska pumpas över i ett av vĂ„ra fartyg, sĂ€ger Mattias Lindholm.

Det finns ingen prognos för nÀr branden kan vara slÀckt.

– Vi tar höjd för att det hĂ€r arbete kan pĂ„gĂ„r i dagar, sĂ€ger Mattias Lindholm.

Larmet om att det brann i det breda fartyget kom vid 14.30-tiden pÄ lördagen. Det var virket i fören som började brinna, men branden spred sig sedan bakÄt. Kustbevakningen uppskattar att mellan 50 och 70 meter av det 177 meter lÄnga fartyget Àr pÄverkat.

BesÀttningen kvar

Den 17 man stora besÀttningen Àr Ànnu kvar ombord, men det finns helikoptrar i beredskap i fall de skulle behöva evakueras.

– Vi Ă€r tacksamma för att besĂ€ttningen Ă€r kvar, de Ă€r en viktig resurs. De kan sitt fartyg och befĂ€lhavaren Ă€r ocksĂ„ den som Ă€r ytterst ansvarig för skeppet och lasten, sĂ€ger Mattias Lindholm.

TT: Är det en hĂ€lsomĂ€ssig fara för besĂ€ttningen Ă€r befinna sig pĂ„ fartyget med tanke pĂ„ den mĂ€ngd rök som branden medför?

– Det kan det vara, men man lĂ€gger fartyget i vinden sĂ„ att röken blĂ„ser bort. Det brinner föröver pĂ„ fartyget och besĂ€ttningen befinner sig akterut och dĂ„ Ă€r det fortfarande sĂ€ker att vara kvar.

NÀr elden Àr helt under kontroll kommer fartyget att bogseras in till kaj. Ingen person har skadats i hÀndelsen. NÄgon teori om hur branden uppstÄtt finns Ànnu inte.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!