Ryan Kaji Àr tio Är och har varit bÀst betald pÄ Youtube tre Är i rad. Enligt Forbes tjÀnade han runt 30 miljoner dollar förra Äret.
Han Àr inte ensam. Fyra av de Youtubekanaler som har flest prenumeranter i USA riktar sig till barn. Fenomenet Àr inte lika stort i Sverige, men Àven svenska barn syns i filmer dÀr de packar upp och leker med leksaker och noga nÀmner tillverkarens namn.
I USA har flera stora leksakstillverkare flyttat sin budget för tv-reklam till sociala medier för att det Àr dÀr de fÄr bÀst genomslag.
ââMin budget för tv i Ă„r Ă€r noll, sĂ€ger Bill Uzell, vd för Canal Toys, till Forbes.
ââFörra Ă„ret anvĂ€nde jag bara influerare och i Ă„r bara influerare och jag kan inte se att jag kommer att Ă€ndra pĂ„ det.
En grÄzon
Den svenska marknadsföringslagen förbjuder direkta köpuppmaningar som "köp hÀr" och "köp nu" och det mÄste alltid framgÄ tydligt att det rör sig om reklam. Men influerarvÀrlden Àr en grÄzon, och inte minst nÀr det kommer till barninfluerare.
Om ett klipp visar ett barn som glatt öppnar och leker med en specifik leksak â Ă€r det reklam eller bara ett klipp som visar upp ett barns vardag? Det Ă€r svĂ„rt att avgöra var grĂ€nsen gĂ„r.
ââAtt anvĂ€nda sig av influerare har varit ett billigt sĂ€tt för företag att marknadsföra sig sĂ€ger, Magdalena Petersson McIntyre, forskare vid Centrum för Konsumtionsforskning, Handelshögskolan vid Göteborgs universitet.
ââRĂ€ckvidden Ă€r vĂ€ldigt specifik jĂ€mfört med traditionell reklam. Man nĂ„r direkt fram till potentiella köpare. En vanlig reklamfilm eller annons ses av en massa mĂ€nniskor som inte Ă€r intresserade.
Upplevs Àkta
Influerare upplevs ocksÄ av mÄnga som mer Àkta, Àven om det framgÄr att det Àr ett sponsrat samarbete. Det gÀller inte minst barn, sÀger Magdalena Petersson McIntyre.
ââVi tĂ€nker oss att barn Ă€r mer Ă€kta och inte pĂ„ samma sĂ€tt har ett dolt budskap och det gör det svĂ„rare att se igenom.
2017 fÀlldes influeraren Misslissibell av Reklamombudsmannen för ett Youtube-inslag dÀr hon pratar om dockor av mÀrket Minime, men annars finns det inga fÀllande domar för innehÄll av barn för barn.
Charlotte Söderlund, jurist vid Konsumentverket, utesluter inte att fler skulle kunna fĂ€llas â om det kom fler anmĂ€lningar.
ââDet Ă€r bökigt att identifiera den marknadsföring som barn utsĂ€tts för. Barn sjĂ€lva anmĂ€ler otroligt sĂ€llan.
Kluvna till medverkan
Magdalena Petersson Mcintyre har intervjuat kvinnliga influerare som har barn. MÄnga av dem var kluvna till barnens medverkan i sociala medier.
ââDe förde stĂ€ndiga förhandlingar kring hur mycket personligt de vill visa och de egna barnen var en sĂ„dan aspekt. Det var mĂ„nga som sagt att de aldrig skulle ta med sina barn, men grĂ€nserna förskjuts successivt.
Influerarna upptÀckte att interaktionerna gick upp nÀr de delade material med sina barn, pÄ gott och ont.
ââDe var vĂ€ldigt medvetna om att det fanns ett pris att betala. De fick mer spridning, men ocksĂ„ fler kommentarer om att de var dĂ„liga mammor.