"MedelÄlders missar det stora skiftet"

Klyftan mellan olika generationers vÀrldsbild ökar, enligt en ny rapport.
–Vi som Ă€r medelĂ„lders missar det stora skifte som sker rakt framför nĂ€san pĂ„ oss, sĂ€ger MĂ„ns Jonasson, internetexpert pĂ„ Internetstiftelsen.

Unga mÀnniskor lever i en vÀrld. Och Àldre i en annan. Fenomenet blir speciellt tydligt online, dÀr klyftan kan vara problematisk. Genrebild.

Unga mÀnniskor lever i en vÀrld. Och Àldre i en annan. Fenomenet blir speciellt tydligt online, dÀr klyftan kan vara problematisk. Genrebild.

Foto: Ali Lorestani/TT

SamhÀlle2023-10-10 05:15

Alla svenskar anvÀnder internet. Det slÄs fast i "Svenskarna och internet 2023" frÄn Internetstiftelsen. Eller, rent tekniskt, sÄ anvÀnder 96 procent av svenskarna internet. Nio av tio Àr online dagligen. Det Àr dock inte klyftan till de fÄ procenten som inte anvÀnder internet som sticker ut. Det Àr skillnaden mellan olika generationers vÀrldsbild nÀr de vÀl Àr uppkopplade.

– Internet förĂ€ndrar sĂ€ttet vi tar till oss information, sĂ€ger MĂ„ns Jonasson och fortsĂ€tter:

– Det Ă€r en utveckling vi har sett under flera Ă„r men som bara blir tydligare. Tittar vi pĂ„ nyhetskonsumtion Ă€r det verkligen skilda vĂ€rldar.

Olika plattformar

60- och 70-talister befinner sig pÄ Instagram och Facebook i en betydligt större utstrÀckning Àn de födda pÄ 90- eller 00-talet. DÀr Àr det i stÀllet Tiktok och Snapchat som dominerar. Plattformar dÀr den Àldre generationen i princip inte existerar.

– Yngre mĂ€nniskor fĂ„r nyheter frĂ„n sociala medier i första hand. Det Ă€r inte bara det att det Ă€r olika typer av kanaler, det Ă€r helt olika typer av nyhetskonsumtion. Det blir ofta kortare och mer snuttifierat i sociala medier, sĂ€ger MĂ„ns Jonasson.

Exempelvis uppger 75 procent av 00-talisterna att de dagligen anvÀnder Snapchat. Bland 70-talisterna Àr den siffran 12 procent. För Tiktok Àr det 57 procent av 00-talisterna som Àr dagliga anvÀndare, motsvarande bland 70-talisterna Àr det 5 procent.

Jonasson poÀngterar att det i sig inte behöver vara ett problem med olika kanaler men att risken finns att debatten med stort D försvinner.

– Vi har inte lĂ€ngre ett och samma samtal i Sverige. Politisk diskussion sker inte lĂ€ngre i de stora gemensamma kanalerna som för 20–30 Ă„r sedan.

Berikande skillnader

Jonasson fÄr medhÄll av Hanna Thermaenius, barnpsykolog pÄ RÀdda Barnen:

– Nu tar vi del av mer och mer information enskilt. Förr tittade vi pĂ„ samma tv eller lĂ€ste i samma dagstidning. Det som hĂ€nde dĂ„ var att vi fick gemensamma ord för saker. Det Ă€r bra och berikar, men det Ă€r rent nödvĂ€ndigt nĂ€r det hĂ€nder svĂ„ra saker. För att vi ska kunna hjĂ€lpa varandra.

Thermaenius sÀger att nÀr det kommer till generationsskillnader Àr det viktigt att inte peka finger och bli upplÀxande.

– Vi som Ă€r Ă€ldre ska förstĂ„ hur de unga fĂ„r in information och nyheter, och tvĂ€rtom. Ingen generation har ett mer sant perspektiv Ă€n nĂ„gon annan.

Fakta: Generationsskillnader

Svenskarna och internet Ă€r en Ă„rlig rapport frĂ„n Internetstiftelsen vars underlag till stor del bygger pĂ„ den sĂ„ kallade Sverigepanelen. Novus Sverigepanel bestĂ„r av 50 000 medlemmar i Ă„ldrarna 18–89 Ă„r.

Majoriteten av svaren samlades in under januari och februari 2023.

I Ă„rets upplaga av rapporten framgĂ„r bland annat att ... :

... 96 procent anvĂ€nder internet. 91 procent dagligen. Blott 4 procent anvĂ€nder inte internet alls.

... 32 procent tror internet och digitaliseringen har en övervĂ€gande positiv pĂ„verkan pĂ„ klimatet och miljön. 13 svarade övervĂ€gande negativ.

... 66 procent av svenskarna har inte anvĂ€nt sig av ett AI-verktyg.

... 71 procent tycker att kameraövervakning med ansiktsigenkĂ€nning ska vara tillĂ„tet pĂ„ offentlig plats för att underlĂ€tta brottsbekĂ€mpning.

... 6 procent har senaste 12 mĂ„naderna utsatts för nĂ€that. 41 procent sĂ€ger dock att de sett andra som utsatts för nĂ€that under samma period.

...69 procent av 00-talisterna tar del av samhÀllsnyheter pÄ sociala medier. Bland 70-talisterna Àr den siffran 43 procent. Bland alla som konsumerar samhÀllsnyheter i sociala medier Àr det 55 procent som bara tar del av nyheterna i sitt egna flöde.

KĂ€lla: Internetstiftelsen

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!