Andelen niondeklassare som Àr behöriga till gymnasiet ligger i Är pÄ 85,3 procent jÀmfört med förra Ärets 84,3 procent.
Dessutom har fler gymnasieelever tagit studenten inom tre Är. 2019 klarade 76,6 procent av gymnasieeleverna att ta studenten inom tre Är, medan Ärets resultat visar en ökning till 78,1 procent.
ââDet Ă€r glĂ€djande resultat men jag Ă€r egentligen inte överraskad. Vi har under flera Ă„r sett bra resultat i mĂ€tningar, sĂ€ger Peter Fredriksson pĂ„ Skolverket till TT.
De enda utbildningar dÀr andelen inte ökade var pÄ barn- och fritidsprogrammet, VVS- och fastighetsprogrammet samt de riksrekryterande utbildningarna som har egna examensmÄl.
KĂ€nner oro
Ett bra samarbete mellan elever och lÀrare har gjort att svenska elever kunnat prestera och upprÀtthÄlla en bra lÀrandemiljö genom coronapandemin, anser Fredriksson.
ââMan mĂ„ste ocksĂ„ komma ihĂ„g att lĂ€rande pĂ„gĂ„r under en lĂ„ng tid som börjar redan innan grundskolan. Det vore konstigt om en kortare period av distansutbildning pĂ„verkade resultaten negativt, sĂ€ger han.
Men Peter Fredriksson sÀger att han Àr orolig för om pandemin pÄgÄr lÀnge och att det finns andra konsekvenser av det som kan komma att pÄverka eleverna negativt.
ââVi vet att elever pĂ„verkas mycket av sitt sociala liv och hemförhĂ„llanden. Om Sverige drabbas av en hög arbetslöshet och ekonomisk kris sĂ„ kan det komma att pĂ„verka eleverna negativt, sĂ€ger han.
SĂ€mre resultat
Den preliminÀra statistiken visar Àven mindre ljusa sidor. Andelen elever i Ärskurs sex som fÄr ett godkÀnt terminsbetyg i alla Àmnen har minskat med 0,7 procentenheter frÄn förra lÀsÄret.
Utbildningsminister Anna Ekström (S) anser att det Àr för tidigt att dra nÄgra slutsatser kring det resultatet.
ââRegeringen har medgivit en stor flexibilitet sĂ„ att man kan se till att den som gĂ„r ut sexan fĂ„r ta igen kunskapsluckor frĂ„n sexan ocksĂ„ frĂ„n höstterminen i sjuan eller till och med vĂ„rterminen i sjuan, sĂ€ger hon och tillĂ€gger:
ââOm det Ă€r sĂ„ att rektorer har anvĂ€nt resurser pĂ„ ett sĂ„dant sĂ€tt att man sett till att eleverna i nian har fĂ„tt det stöd de behöver för att kunna gĂ„ vidare â dĂ„ tycker jag att det Ă€r en klok prioritering.