Under coronapandemin rullar kollektivtrafiken vidare â men inget Ă€r som vanligt nĂ€r smittspridningen ska minska. AvstĂ€ngda framdörrar, avspĂ€rrade sĂ€ten och uppmaningar om att undvika resande. Ibland uppstĂ„r trĂ€ngsel Ă€ndĂ„.
I början av juli gick Storstockholms lokaltrafik (SL) och lÀnsstyrelsen i Stockholm ut med ett krav om en ny lag, vilket Mitti var först med att berÀtta. Kravet: att ge förare den lagliga rÀtten att avvisa passagerare om det blir för trÄngt i kollektivtrafiken. En begÀran om utökade befogenheter har lÀmnats in till regeringen.
Kan nekas i Ăstergötland
Nu tar Ă€ven Ăstgötatrafiken till nya Ă„tgĂ€rder mot trĂ€ngseln och begrĂ€nsar antalet passagerare pĂ„ bussar och pendeltĂ„g. Samtidigt uppmanar bolaget sina förare att neka passagerare om det blir för trĂ„ngt ombord, sĂ€ger trafikchefen Jonas Bruce till P4 Ăstergötland.
ââRegelverket sĂ€ger ju att vi inte fĂ„r ha trĂ€ngsel ombord. Det innebĂ€r att vi tyvĂ€rr uppmanar vĂ„ra bussförare att lĂ€mna resenĂ€rer pĂ„ hĂ„llplatsen, om skulle det bli för fullt pĂ„ bussen. Sedan mĂ„ste man naturligtvis kontakta vĂ„r trafikledning, sĂ„ att vi Ă€r medvetna om att det finns resenĂ€rer ute, sĂ€ger han till radion.
Inriktningen Àr varannat sÀte fÄr vara upptaget, vilket innebÀr att personer kan nekas Äka med halvfulla bussar.
Litar pÄ resenÀrerna
Att avvisa passagerare Àr dock inget alternativ för aktörer som VÀsttrafik och SkÄnetrafiken. Magnus Andersson, verksamhetsjour vid SkÄnetrafiken, sÀger till TT att man i stÀllet uppmanar mÀnniskor att "anvÀnda sitt sunda förnuft".
TT: Gör folk det?
ââJa, det tycker vi nog. Men sedan Ă€r det sĂ„, som det vittnas om generellt, att det hĂ€r har pĂ„gĂ„tt ett tag. Riskmedvetandet kanske har sjunkit lite grann, inte minst bland yngre personer. Det gĂ€ller att komma ihĂ„g: pandemin Ă€r inte över och man ska visa varandra hĂ€nsyn.
VÀsttrafik ser, liksom SL, ingen möjlighet för förare att stoppa, hindra eller avvisa passagerare med de lagar och regler som finns i dag. Det sÀger Kristian Lans, presskommunikatör pÄ VÀsttrafik. Han menar att man i nulÀget inte heller ser nÄgot behov av Àndrade regler.
TT: Trots det, har ni gÄtt ut med en uppmaning till era förare om att avvisa resenÀrer nÀr det blir för trÄngt?
ââNej. Vi har valt att jobba med kommunikation och nĂ€rvaro. BĂ„de vĂ„ra informatörer och biljettkontrollanter Ă€r ute i trafiken för att hjĂ€lpa vĂ„ra passagerare att pĂ„minna om att hĂ„lla avstĂ„nd, och att ta nĂ€sta tur om det ser fullt ut.