Trafiken till Gotland ska vara bra, tillgÀnglig och klimatsmart. Det anser regeringen som nu ger Trafikverket i uppdrag att analysera olika modeller för den framtida fÀrjetrafiken till och frÄn Gotland.
ââDet Ă€r viktigt att vi tar fram de bĂ€sta möjliga underlagen sĂ„ att vi fĂ„r en bĂ€ttre turtĂ€thet, klarar tuffa klimatkrav och ger en bra service, inte minst till gotlĂ€nningarna, sĂ€ger infrastrukturminister Tomas Eneroth till TT.
Trafikverket har redan nu tagit fram olika möjliga lösningar, varav ett alternativ Àr en helstatlig drift av fÀrjetrafiken. Tomas Eneroth anser att man vill undersöka om det kan vara ett effektivt sÀtt att fÄ mest valuta för de 550 miljoner per Är som fÀrjetrafiken kostar.
ââDet viktigaste Ă€r att vi Ă€r tuffa i kraven sĂ„ att det blir bĂ€sta möjliga tillgĂ€nglighet för gotlĂ€nningarna till rimliga priser. Samtidigt vill vi ha en trafik som klarar klimatkraven, sĂ€ger han.
Ytterligare en del i uppdraget till Trafikverket Àr att analysera vilka effekter de olika alternativen fÄr för arbetet med att uppnÄ en fossilfri Gotlandstrafik.
Den nuvarande avtalsperioden mellan Trafikverket och Destination Gotland löper ut 2027 men redan nu har Trafikverket tagit fram olika alternativ för hur och vem som ska sköta trafiken dÀrefter.