Mattelyft mÀrktes inte hos alla elever

Matematiklyftet – med fortbildning av lĂ€rare i stor skala – lyfte ocksĂ„ eleverna. En satsning vĂ€rd pengarna, enligt en ny forskningsrapport. Detta trots att resultaten inte förbĂ€ttrades för gruppen elever frĂ„n socialt svagare hem.

Elevernas mattekunskaperna lyfte efter det att lÀrarna fortbildats. Men detta gÀllde inte alla elever. Arkivbild.

Elevernas mattekunskaperna lyfte efter det att lÀrarna fortbildats. Men detta gÀllde inte alla elever. Arkivbild.

Foto: Henrik Montgomery/TT

Utbildning2021-12-20 11:55

Matematiklyftet genomfördes 2013-2016 och involverade 60 procent av grundskolans lÀrare i matematik. Och den stora fortbildningssatsningen hade effekt, enligt en ny rapport frÄn Institutet för arbetsmarknads- och utbildningspolitisk utvÀrdering (IFAU).

Efter det att lÀrarna fÄtt vÀssa sitt lÀrande ökade elevernas resultat de följande Ären med i genomsnitt 0,17 betygspoÀng, vilket motsvarar ett högre provbetyg i nationella prov för var femtonde elev.

Betalar sig

SamhÀllsekonomiskt Àr Matematiklyftet lönsamt, enligt rapportförfattarna. SamhÀllet fÄr tillbaka 27 kronor pÄ varje satsad krona, i form av ökade kunskaper hos elever som i vuxenlivet dÀrmed kommer att fÄ en högre yrkesinkomst. Forskarna pÄpekar att berÀkningen Àr behÀftad med stor osÀkerhet, men att Àven en mycket strÀngare kalkyl slutar pÄ plus.

Men rapporten visar samtidigt att alla elever inte gynnades och dÀrmed drogs resultatskillnaderna isÀr. NÀr forskarna delade upp eleverna i fyra lika stora grupper efter social bakgrund visade det sig att fjÀrdedelen med svagast socioekonomiska förutsÀttningarna inte hade missgynnats pÄ nÄgot sÀtt - men de hade heller inte fÄtt ett resultatlyft.

Ingen effekt

I den hĂ€r gruppen Ă€r elever med utlĂ€ndsk bakgrund överrepresenterade, men bristande kunskaper i svenska tycks inte vara förklaringen – samma resultat ses Ă€ven bland svenskfödda elever.

– Vi vet inte varför satsningen inte hjĂ€lpte de svagaste eleverna, men vi tror att det kan ha att göra med de pedagogiska metoder som rekommenderades i satsningen - att ha mer elevaktiv undervisning, fĂ„ eleverna att diskutera och problematisera. Förmodligen behöver dessa elever andra slags insatser för att förbĂ€ttra sina fĂ€rdigheter i matematik. De kanske behöver Ă€nnu mer grundlĂ€ggande undervisning - men detta vet vi inte, sĂ€ger professor Björn Öckert vid IFAU, som skrivit rapporten tillsammans med Erik Grönqvist och Olof Rosenqvist.

Fakta: Matematiklyftet

Matematiklyftet infördes sedan internationella kunskapsmÀtningar visat hur svenska elevers kunskaper i Àmnet försvagats.

LÀrare i matematik pÄ en skola fick bilda studiegrupper och med stöd av handledare och kollegerna utveckla undervisningen under ett Ärs tid.

Matematiklyftet organiserades av Skolverket och skolhuvudmÀnnen fick del av ett statsbidrag.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!