Gammal Àr Àldst. SÄ gÀller ocksÄ nÀr det kommer till vilka plattformar svensken anvÀnder för att ta del av politiskt innehÄll, enligt en ny rapport frÄn Internetstiftelsen dÀr svenskars förhÄllande till politik pÄ internet har undersökts.
Tv, tidningar och radio â i den ordningen kommer svenskens vanligaste val nĂ€r det kommer till att ta till sig politiskt innehĂ„ll. Det Ă€r ocksĂ„ i den fallande ordningen som majoriteten anser att plattformarna Ă€r viktiga som kĂ€llor för politisk information och budskap. Samma sak nĂ€r det kommer till förtroende för att det som finns pĂ„ plattformarna Ă€r pĂ„litligt. Tv i topp följt av tidningar och radio.
ââDet förvĂ„nar mig inte. I en tid av pandemi, katastrofer och krig gĂ„r mĂ„nga till det som de kĂ€nner till sedan tidigare, sĂ€ger Simon Lindgren som forskar om politik och sociala medier.
En ny vardag
Men Internetstiftelsens rapport visar ocksÄ tydligt att det finns en verklighet för den breda massan och en annan för förstagÄngsvÀljare. För dem som gör valdebut i höst Àr Instagram den vanligaste plattformen att ta del av politiska budskap. Men Àven om appen Àr populÀr innebÀr det inte att förtroendet för innehÄllet pÄ den Àr högt. 60 procent av förstagÄngsvÀljarna anser att ingen eller bara en liten del av informationen pÄ Instagram Àr pÄlitlig. JÀmförelsevis Àr samma siffra för tv fyra procent och kvÀllstidningar 25 procent bland förstagÄngsvÀljarna.
ââĂ ena sidan Ă€r det rimligt. Traditionella medier har andra rutiner vad gĂ€ller yrkesetik och kĂ€llkritik. Men Ă„ andra sidan kan det vara farligt, att man per automatik stĂ€mplar vissa plattformar som pĂ„litliga. Om en felaktig uppgift förekommer i gammelmedia Ă€r det vanligare att man tror pĂ„ den, sĂ€ger Simon Lindgren.
Det Àr enligt rapporten endast ett fÄtal procent, i alla Äldrar, som litar fullt ut pÄ det innehÄll som förekommer pÄ social medier.
Sociala medier generellt Àr ett omrÄde som tar allt större plats i den politiska vardagen ju lÀngre ned i Äldrarna man gÄr. 44 procent av 00-talisterna tar pÄ daglig basis del av politisk information pÄ sociala medier, den vanligaste kategorin för gruppen, lÄngt före exempelvis tv dÀr endast 19 procent dagligen tar del av politiskt innehÄll. Motsvarande siffror för en 70-talist Àr 28 procent sociala medier och 52 procent tv. För en 40-talist Àr siffrorna 21 procent sociala medier och 78 procent tv.
ââDet förvĂ„nar mig inte. Det Ă€r olika generationer som vuxit upp med olika medievanor. Det Ă€r viktigt att komma ihĂ„g att internet för en 70-talist Ă€r nĂ„got annat Ă€n för en 00-talist, det finns ett helt annat förhĂ„llningssĂ€tt till det digitala, sĂ€ger Simon Lindgren.
Oro för utlÀndsk pÄverkan
I rapporten framgÄr ocksÄ att vÀldigt mÄnga svenskar Àr oroliga för att utlÀndsk stater ska anvÀnda internet för att pÄverka valutgÄngen i höst.
72 procent av de svarande Àr oroliga för att valet kommer att pÄverkas av nÄgon utlÀndsk stat. Undersökningen genomfördes dessutom före Rysslands invasion av Ukraina och det förÀndrade sÀkerhetspolitiska lÀget i Europa.
ââJag tror inte att den farhĂ„gan Ă€r ogrundad. Men propaganda i sig Ă€r ju inte nytt. Det finns studier som visar att det förekommer koordinerade pĂ„verkansförsök. DĂ€remot behöver vi skilja pĂ„ om det förekommer attacker och om de faktiskt har effekt. Det Ă€r vi fysiska och tĂ€nkande varelser av kött och blod som lĂ€gger vĂ„ra röster trots allt, sĂ€ger Simon Lindgren.