Det är inget helt nytt påfund av ägaren Magnus Kvickström som driver charkföretaget Jokkmokkskorv AB med tio anställda i dag.
- Jag ville pröva nåt nytt, en slags serrano-skinka och jag har under tre år själv testat att få fram en sådan produkt, varit på studiebesök i Italien och pratat med "pessimist-experter" säger Magnus med godmodig ironi. En skinka á la spanska serrano som fått torka i mellan ett år upptill hela två år är inte lätt att skapa blev hans erfarenhetkantat av misslyckanden. Men en vacker dag föll bitarna på plats.
Företagspartner
- Det kom förbi en kille från Spanien som var less på värmen och han sökte jobb hos mig. Han hade anor från 1928 för tillverkning av den här produkten. Jag svarade att han inte skulle få något jobb hos mig. Jag föreslog i stället att vi skulle starta ett företag, berättar Magnus.
Och på den resan är det. Med sakkunskapen på plats startades i mars företaget Sierra Laponia. Magnus Kvickström och Luis Soto Villalta har dragit igång produktionen men är ännu bara i startgroparna. Första produkterna blir klara vid juletid.
- Vi kommer att åka och presentera vår produkt för inköpare och vi siktar bland annat på den japanska marknaden med produkten som vi kommer att lansera med hjälp av de kvalitéerna vi har häruppe. Den rena luften, årstidernas påverkan med sina särpräglade dofter, säger Magnus som fått marknadsföringshjälp via Pär Bergkvist, matmarknadsförare och kokboksförfattare som just nu reser runt i landet i ett projekt stöttat av Jordbruksverket. Ett projekt som under ett år ska leda till att 100 nya matföretag startas.
- Han var hos oss i torsdag och det var ett värdefullt besök. Han ska bland annat hjälpa oss att marknadsföra oss via nya sociala medierna som Facebook och annat. Broschyrernas tid är förbi konstaterar Magnus som nu ser framtiden an med spänning.
- Tanken är att bygga upp verksamheten i tre steg. Första året ha en produktion på 10.000 skinkor andra 20.000 och så vidare. Runt 15-20 personer anställs och lokaler byggs i form av en Moskoselskåta, säger vd:n som räknar med en omsättning på runt 25 miljoner. Hur det går med planerna beror förstås mycket på marknaden och intresset. Och vad kunderna i slutänden är beredda att betala för en exklusiv produkt som i produktionsledet nära nog måste vårdas som kuvösbarn.
- Man ser hur Luis hanterar skinkorna, han kallar dem faktiskt sina barn. Man måste titta till produkterna varje dag. I processen torkas de inomhus men med tillförd utomhusluft. Den enda smaksättningen är salt. Aromerna kommer av och under torkningsprocessen när vattnet försvinner, berättar Magnus Kvickström.