Hon inledde med att konstatera att transporter är viktiga för glesbygden. Och för valet 2014.
– En fråga är självklar. Bygger ni Norrbotniabanan?
Politiker bildade panel. Jonas Eriksson (MP) gick ut först och lovade projektstart Umeå-Skellefteå 2015.
Jonas Sjöstedt (V) följde honom i spåren.
– Ett av de viktigaste löftena för norra Sverige inför valet är Norrbotniabanan. Den ska byggas så snart det går och den är viktig för utvecklingen av regionen och industrin här.
Gräva
Helena Lindahl (C), hemvist Skellefteå, var mer diplomatisk.
– Banan var en av mina viktigaste frågor som lokalpolitiker. Men när jag kom till riksdagen förstod jag att det finns andra projekt och andra intressen. Så det här tar tid. Men jag lovar att jag ska hjälpa till och gräva.
Johan Johansson (M) sade sig inse fördelarna med denna järnväg.
– Jag tror också att den kommer att byggas. Men jag kan inte säga när eftersom den måste finansieras.
Varning
Sametingsledamoten Josefina Lundgren, Jakt- och fiskesamerna, höll upp ett varnande finger.
– Järnvägen är ett av de största rovdjuren för renarna.
Jonas Eriksson hakade på Johan Johanssons fundering om finansiering.
– För oss, socialdemokraterna och vänsterpartiet är finansieringen inget problem. Den har vi.
Panelen diskuterade också andra transportsätt, exploatering av arktiska områden och gruvverksamhet.