Högstadielärarna på Östra skolan i Jokkmokk berättar att mobiltelefoner är ett av de kanske största störningsmomenten i dagens skola – både för lärarna och kanske mest av allt för eleverna själva.
– Det är ett jättestort problem och vi har testat alla möjliga olika lösningar för att komma till bukt med det. Just nu har vi regel på att mobilen ska lämnas i skåpet under lektionerna, men huruvida det följs är jättesvårt att säga, berättar Anna-Karin Jonsson Kvist, lärare.
Deras resonemang är att ju längre bort mobilen är från eleven, desto mindre stör den koncentrationen.
– Även om den bara ligger i fickan under lektionen så finns den i bakhuvudet. Man vet ju själv hur svårt det är att inte ta upp och titta på telefonen så fort det "durrar" i fickan, säger läraren.
På Östra skolan i Jokkmokk så har lärarna faktiskt redan tagit mobiltelefoner i beslag om någon elev misskött sig. Men oavsett så upplever alla lärare vi pratar med den nya lagen som ett bra tillägg.
– Det känns bra att ha den uppbackningen i ryggen, så att man inte tvekar på att agera, säger Moa Blom, pedagogisk resurs och lärare under utbildning.
Även de elever vi pratar med tycker att det är bra med tydligare regler för mobiltelefoner på lektionerna. Även om det känns lite jobbigt att lägga bort sin telefon, tycker Maylin Sjöström i årskurs 9.
– Det är bra, även om jag inte tycker telefonerna stör så mycket på lektionerna i vår klass. Den ska ju ligga i skåpet egentligen men visst händer det att någon har telefonen med sig. Jag vet inte varför man vill ha med den även om man inte använder den, men det är en trygghet på något sätt att ha den nära, säger hon.
Mattis Hagenbuch går också i årskurs 9 och även han tycker det är bra att lärare kan beslagta telefoner.
– Ibland blir det lite störigt, men det är inte ofta. Det hänger mest på vilken lärare det är på lektionen, säger han.
Rätten att få beslagta mobiltelefoner är en i raden många nya lagar som införts till detta läsår. Regeringen menar att syftet med alla dessa reformer i skollagen är att öka tryggheten och studieron i skolan, så att svenska elevers resultat ska förbättras.
Exempelvis får all skolpersonal rätt att ingripa fysiskt för att avvärja våld, kränkningar eller andra ordningsstörningar. Det blir även lättare för rektorer att stänga av elever som missköter sig.
Östra skolans rektor Gunilla Silvferbrand tycker att det säkert är bra med en sådan förrändring, men just i Jokkmokk upplever de inte att det behöver bli lättare.
– Under de tio år som jag varit rektor här har vi bara tvingats ta sådana beslut vid tre tillfällen, det är väldigt sällsynt. Då har det varit det allvarliga händelser där det inte spelat någon roll och det var enklare att stänga av eller inte, säger hon.
Flera av de förändringar som blir lag har Östra skolan faktiskt redan sedan tidigare varit haft implementerade. Rektorn tycker det är bra att fler nu kommer haka på.
– Elever i årskurs 4-9 får rätt till minst två timmars läxläsning med lärarstöd och det har vi haft med bra resultat. Man utökar även lovskolan med 25 timmar för nior som behöver läsa upp betyg, det har vi redan haft här i Jokkmokk. Vi kanske ligger lite i före i tiden, säger Gunilla Silfverbrand.