HögstadielĂ€rarna pĂ„ Ăstra skolan i Jokkmokk berĂ€ttar att mobiltelefoner Ă€r ett av de kanske största störningsmomenten i dagens skola â bĂ„de för lĂ€rarna och kanske mest av allt för eleverna sjĂ€lva.
â Det Ă€r ett jĂ€ttestort problem och vi har testat alla möjliga olika lösningar för att komma till bukt med det. Just nu har vi regel pĂ„ att mobilen ska lĂ€mnas i skĂ„pet under lektionerna, men huruvida det följs Ă€r jĂ€ttesvĂ„rt att sĂ€ga, berĂ€ttar Anna-Karin Jonsson Kvist, lĂ€rare.
Deras resonemang Àr att ju lÀngre bort mobilen Àr frÄn eleven, desto mindre stör den koncentrationen.
â Ăven om den bara ligger i fickan under lektionen sĂ„ finns den i bakhuvudet. Man vet ju sjĂ€lv hur svĂ„rt det Ă€r att inte ta upp och titta pĂ„ telefonen sĂ„ fort det "durrar" i fickan, sĂ€ger lĂ€raren.
PĂ„ Ăstra skolan i Jokkmokk sĂ„ har lĂ€rarna faktiskt redan tagit mobiltelefoner i beslag om nĂ„gon elev misskött sig. Men oavsett sĂ„ upplever alla lĂ€rare vi pratar med den nya lagen som ett bra tillĂ€gg.
â Det kĂ€nns bra att ha den uppbackningen i ryggen, sĂ„ att man inte tvekar pĂ„ att agera, sĂ€ger Moa Blom, pedagogisk resurs och lĂ€rare under utbildning.
Ăven de elever vi pratar med tycker att det Ă€r bra med tydligare regler för mobiltelefoner pĂ„ lektionerna. Ăven om det kĂ€nns lite jobbigt att lĂ€gga bort sin telefon, tycker Maylin Sjöström i Ă„rskurs 9.
â Det Ă€r bra, Ă€ven om jag inte tycker telefonerna stör sĂ„ mycket pĂ„ lektionerna i vĂ„r klass. Den ska ju ligga i skĂ„pet egentligen men visst hĂ€nder det att nĂ„gon har telefonen med sig. Jag vet inte varför man vill ha med den Ă€ven om man inte anvĂ€nder den, men det Ă€r en trygghet pĂ„ nĂ„got sĂ€tt att ha den nĂ€ra, sĂ€ger hon.
Mattis Hagenbuch gÄr ocksÄ i Ärskurs 9 och Àven han tycker det Àr bra att lÀrare kan beslagta telefoner.
â Ibland blir det lite störigt, men det Ă€r inte ofta. Det hĂ€nger mest pĂ„ vilken lĂ€rare det Ă€r pĂ„ lektionen, sĂ€ger han.
RÀtten att fÄ beslagta mobiltelefoner Àr en i raden mÄnga nya lagar som införts till detta lÀsÄr. Regeringen menar att syftet med alla dessa reformer i skollagen Àr att öka tryggheten och studieron i skolan, sÄ att svenska elevers resultat ska förbÀttras.
Exempelvis fÄr all skolpersonal rÀtt att ingripa fysiskt för att avvÀrja vÄld, krÀnkningar eller andra ordningsstörningar. Det blir Àven lÀttare för rektorer att stÀnga av elever som missköter sig.
Ăstra skolans rektor Gunilla Silvferbrand tycker att det sĂ€kert Ă€r bra med en sĂ„dan förrĂ€ndring, men just i Jokkmokk upplever de inte att det behöver bli lĂ€ttare.
â Under de tio Ă„r som jag varit rektor hĂ€r har vi bara tvingats ta sĂ„dana beslut vid tre tillfĂ€llen, det Ă€r vĂ€ldigt sĂ€llsynt. DĂ„ har det varit det allvarliga hĂ€ndelser dĂ€r det inte spelat nĂ„gon roll och det var enklare att stĂ€nga av eller inte, sĂ€ger hon.
Flera av de förĂ€ndringar som blir lag har Ăstra skolan faktiskt redan sedan tidigare varit haft implementerade. Rektorn tycker det Ă€r bra att fler nu kommer haka pĂ„.
â Elever i Ă„rskurs 4-9 fĂ„r rĂ€tt till minst tvĂ„ timmars lĂ€xlĂ€sning med lĂ€rarstöd och det har vi haft med bra resultat. Man utökar Ă€ven lovskolan med 25 timmar för nior som behöver lĂ€sa upp betyg, det har vi redan haft hĂ€r i Jokkmokk. Vi kanske ligger lite i före i tiden, sĂ€ger Gunilla Silfverbrand.