Swedish Lapland om satsningen: "Saknar motsvarighet"

Swedish Lapland tror helhjärtat på jättesatsningen med Midnattssolens trädgård. "Det är helt i linje vad alla trender och tendenser pekar på, och det går hand i hand med stora investeringar i basindustrin såsom Hybrit", säger Annika Fredriksson, vd.

Annika Fredriksson, vd för Swedish Lapland, tror att Midnattssolens trädgård vore ett lyft för hela regionen som turistmål.

Annika Fredriksson, vd för Swedish Lapland, tror att Midnattssolens trädgård vore ett lyft för hela regionen som turistmål.

Foto: Norrmedia

Jokkmokk2021-09-20 19:00

Stiftelsen bakom Midnattssolens trädgård i Jokkmokk har inlett sin jakt på 200 miljoner kronor för att förverkliga den väldiga satsningen. Turismorganisationen Swedish Lapland ser mycket positivt på planerna och hoppas att det kommer bli verklighet.

– Vi tror att en så här omfattande satsning skulle stärka både Jokkmokk och hela Swedish Lapland som resmål. Det ger unikhet och attraktivitet, och är en spännande investering, säger Annika Fredriksson, vd för Swedish Lapland.

Är det här något ni tror långväga turister saknar, och kommer locka fler till Norrbotten?

– Det är svårt att säga om det är något de saknar eftersom det saknas motsvarighet någonstans i världen. Det vi vet är att den unika natur och kultur som finns i området är väldigt attraherande och spännande. Det är även helt i linje med vad alla trender och tendenser pekar på och det går hand i hand med stora investeringar i basindustrin såsom Hybrit i Gällivare, säger hon. 

Varför är det viktigt?

– Det krävs samtidigt lokala satsningar i kreativa- och besöksnäringen för att skapa attraktiva livsmiljöer där människor vill leva och verka. Det är en väldigt stor trend, även internationellt, med ökat intresse för naturbaserade destinationer och upplevelser, då är det viktigt att ta vara på den, säger Annika Fredriksson.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!