Anders kör 24 mil för att jobba

Prisruset pÄ drivmedel slÄr hÄrt mot ekonomin för mÀnniskor i glesbygden. Anders Henriksson i Junosuando kör 24 mil om dagen till sitt jobb i GÀllivare. "Nu har det nÄtt bristningsgrÀnsen", sÀger han.

PÄ fredagen nÄdde brÀnslepriserna nya nivÄer. Anders Henriksson i Junosuando kör 24 mil varje arbetsdag.

PÄ fredagen nÄdde brÀnslepriserna nya nivÄer. Anders Henriksson i Junosuando kör 24 mil varje arbetsdag.

Foto: Mathias Asplund / Privat

Junosuando2022-03-07 09:00

SÄ sent som den 1 januari 2021 kostade en liter diesel 14,42 kronor. Sedan dess har priset ökat med en tia.

PÄ fredagen kostade en liter bensin 21 kronor och dieseln 24,40 kronor. Dieselpriset sprÀngde 20-kronorsvallen redan vid nyÄr nÀr den sÄ kallade reduktionsplikten ökade andelen biobrÀnsle i tanken till 30,5 procent. DÄ kostade bensinen strax över 18 kronor, men sedan den ryska invasionen i Ukraina inleddes för en vecka sedan har dieselpriset gÄtt upp ytterligare tvÄ kronor och bensinen en krona.

Anders Henriksson, 59, i Junosuando lĂ€gger som det Ă€r nu över 7 000 kronor i mĂ„naden enbart pĂ„ att köra sin dieselbil till jobbet.

– Nu börjar det svida i plĂ„nboken, sĂ€ger han.

Anders Henriksson jobbar med vÀg- och driftunderhÄll och har de senaste tre Ären pendlat till GÀllivare. Det blir 24 mil varje arbetsdag och sambon Camilla Larsson pendlar samtidigt 12 mil till sitt arbete.

– Nu har det nĂ„tt bristningsgrĂ€nsen, man mĂ„ste leta nytt jobb för det Ă€r rena förlusten att pendla. Det Ă€r inte sĂ„ lĂ€nge sedan det kostade 15 spĂ€nn litern. NĂ€r det var som billigast kostade det ungefĂ€r 500 kronor att tanka och nu Ă€r det dubblat, sĂ€ger Anders Henriksson.

De vill inte tvingas flytta frÄn byn dÀr de trivs sÄ bra.

– Det Ă€r sĂ„, det Ă€r dĂ€rför man pendlar hem. Jag hade sĂ€kert kunnat skaffa en övernattningslĂ€genhet men vill inte bo i GĂ€llivare. SĂ„ har vi vĂ„ra hundar hĂ€r hemma, sĂ€ger Anders Henriksson.

Han berÀttar att jobben inte vÀxer pÄ trÀd i nÀrheten, men han tror att Pajala kan vara ett alternativ att pendla till. Dit Àr det "bara" fem och en halv mil.

Idag utgörs mer Àn 40 procent av dieselpriset och nÀra 55 procent av bensinpriset av skatter. Samtidigt har reseavdraget pÄ 18,50 kronor per mil legat oförÀndrad samtidigt som priserna ökat enormt. Numera tÀcker reseavdraget alltsÄ inte ens brÀnslekostnaden.

Anders Henriksson tycker att det Àr dags för regeringen att agera.

– Man kan höja reseavdraget eller ge ett riktat bidrag till de som pendlar lĂ„ngt. NĂ„gonstans mĂ„ste man dra en grĂ€ns för nu har man inte rĂ„d att jobba kvar. Det Ă€r inte roligt att lĂ€gga sĂ„ stor del av lönen pĂ„ att resa till jobbet, sĂ€ger han och uppskattar att en fjĂ€rdedel av inkomsten gĂ„r till diesel.

– Det Ă€r dyrt. Man har inte direkt lust att köra bil pĂ„ fritiden heller. Jag hoppas att staten Ă€r snĂ€ll med oss.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!