Chockbeskedet kom via e-post

- Otroligt dåligt hanterat av Tallink Silja. Så lyder kommunalrådet Ellinor Söderlunds kommentar efter beskedet om nedläggningen i Kalix.

DÅLIGT. Det är så dåligt av Tallink Silja att meddela sig via e-post, tycker Therese Stålarm, Susanna Laine, Annelie Granström och Malin Lundholm. Foto: Göran Lahti

DÅLIGT. Det är så dåligt av Tallink Silja att meddela sig via e-post, tycker Therese Stålarm, Susanna Laine, Annelie Granström och Malin Lundholm. Foto: Göran Lahti

Foto:

Kalix. 2012-03-22 06:00

Via e-post på tisdags eftermiddagen fick personalen i Kalix chockbeskedet att Tallink Silja flyttar all verksamhet till Stockholm. Fackets representanter samt avdelningscheferna från Kalix fick beskedet vid ett möte med ledningen i Stockholm samma dag. På Kalix kommun visste man däremot ingenting och inte heller på arbetsförmedlingen.

- Det kom som en chock och känns helt fruktansvärt. Vi har inte fått några indikationer på att det här var på gång. Att meddela personalen via e-post och att inte ens höra av sig till oss är otroligt dåligt, säger Ellinor Söderlund (S).

Totalt har 58 personer varslats om uppsägning - samtliga kommer att erbjudas fortsatt jobb i Stockholm, skriver Tallink Siljas vd, Kadri Land i e-postmeddelandet.

Orsaken till flytten är att koncentrera all verksamhet under samma tak för att skapa synergieffekter inom bokning och incheckning.

-  Callcenterverksamheten i Kalix har sedan etableringen där 1994 under årens lopp ändrat karaktär. Andelen inkommande telefonsamtal minskar stadigt till förmån för bokningar via internet. Flera av enhetens tjänster har samtidigt utvecklats till att mer och mer bestå av supportfunktioner till säljavdelningen i Stockholm vilket kräver tätare och effektivare kontakter mellan avdelningarna, säger Kadri Land.

Kräver ansvar
För Kalix kommun med en arbetslöshet på 13 procent är en förlust på 58 jobb ett hårt slag, enligt Ellinor Söderlund.

- Vi vill behålla alla på orten. Nu kommer vi att kalla till ett möte med Siljas personal för att gemensamt diskutera framtiden, säger hon.

Daniel Nilsson, chef på arbetsförmedlingen, är tagen på sängen.

- Tallink har inte nämnt ett ord till oss till trots att de har gått ut med rekryteringsannons inför sommaren. Jag har aldrig varit med om något liknande. Så här agerar man inte, säger han.

Ellinor Söderlund kräver nu att Tallink SiIja tar sitt ansvar. Hon hoppas att få möta ledningen på torsdagen då de kommer till Kalix.

Bästa alternativet
Enligt Kadri Land var e-post det bästa alternativet för att informera personalen.

- Vi ville att de skulle få beskedet så snart som möjligt efter att vi hade informerat facket. På grund av avståndet var det omöjligt att finnas på plats i Kalix, säger hon.

Kadri Land slår samtidigt ifrån sig kommunalrådets kritik.

- Vi måste ju meddela facket och medarbetarna först. Sedan tog arbetsdagen slut på tisdagen och jag hann inte få tag i kommunledningen. Ellinor Söderlund ringde vid niotiden på onsdagen och då blev hon informerad.

Avvecklingen kommer att ske etappvis med inledning till hösten.

Inom ett år ska verksamheten vara borta från Kalix, enligt Kadri Land.

Det här är en tuff smäll för Kalix, vad är din kommentar till det?

-  Ja, men så är livet ibland, säger Kadri Land.

År 1994 etablerade Silja Line sin bokningsverksamhet i Kalix

Sedan dess har företaget varit en av de största arbetsgivarna i Kalix

I augusti 2006 köptes företaget upp av det estniska företaget Tallink och bytte namn till Tallink Silja AB

Idag har Tallink Silja 58 tillsvidareanställda samt cirka 20 visstidsanställda på orten

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om