Högre hastighet och fler tåg kräver försiktighet

Från 40 kilometer i timmen till drygt 100 och dubbelt så många turer per dag. När nya Haparandabanan tas i trafik gäller det att allmänheten ser upp.

RISKFYLLT. Gunnel Nilsson till vänster och Maria Kronborg uppmanar allmänheten att inte korsa järnvägen på annan plats än de angivna.

RISKFYLLT. Gunnel Nilsson till vänster och Maria Kronborg uppmanar allmänheten att inte korsa järnvägen på annan plats än de angivna.

Foto: Britt-Louise Spets

Kalix. 2010-03-11 06:00
Säkerheten är en viktig faktor vid bygget av Haparandabanan - passager för skotrar, vilt och människor är noggrant planerade längs sträckan som kommer att få väsentligt förändrad trafik då den tas i bruk hösten 2012. Övergången till elektrifiering innebär att ledningar med en spänning på 16.000 volt kommer att driva loken i betydligt högre hastigheter än i dag och vid betydligt fler turer. Att passera över järnvägen på andra platser än de angivna är förenat med stora risker. Ett sätt att förebygga det är via information vilket Banverket nu genomför. Livsfara
I Kalix pågår en utställning med syfte att informera allmänheten om bygget och det förändringar det medför. Målet är att även nå ut till föreningar, skolor och andra grupper via bokade besök - inte minst för säkerhetens skull, säger Maria Kronborg, utställningsansvarig. -  Det finns all anledning att komma och ta del av informationen. Att till exempel köra över med skoter där det inte finns passager är förenat med livsfara, säger hon. Den nya banan är dimensionerad för 24 tåg per dygn - inom fem år räknar Banverket med en volym på sju tåg per dygn vilket är baserat på kontakter med olika trafikföretag, enligt Gunnel Nilsson, projektledare för sträckan Kalix-Haparanda. -  Allt tyder på att de planerar att föra över transporter från vägen till järnvägen. Viktig länk
Haparandabanan kommer att ha stor betydelse för framtidens transporter, inte minst från öst till väst då banan är den enda järnvägslänken mellan Sverige, Finland och Ryssland. Förhoppningen är att den i framtiden även blir en förbindelselänk för transporter från Kina till Narvik för vidare utskeppning till USA. En sträcka som skapar en tidsvinst på 25 dagar i jämförelse med transport via havet. Och skulle regeringen säga ja till Norrbotniabanan har Haparandabanan ytterligare en betydelse. -  Det skulle innebära en ökad kapacitet för hela stambanan, säger Gunnel Nilsson.
Haparandabanan sträcker sig från Boden till Haparanda Bygget består av två delar: En upprustning av befintlig järnväg mellan Boden och Kalix samt en nybyggnation mellan Kalix och Haparanda Mellan Kalix och Haparanda byggs 23 järnvägsbroar och elva viltpassager Fem av broarna är vägbroar I juni 2011 ska alla markjobb vara färdiga Beräknad trafikstart hösten 2012 Totalkostnaden ligger på 3,4 miljarder kronor varav 47 miljoner består av EU-medel 450 personer beräknas ha jobbat med projektet när det avslutas Källa: Banverket
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om