Timmerkorg - en klimatsmart lösning
Ett nytt sätt att kombinera flis och timmertransporter har gjort sitt intåg i skogsindustrin. Lösningen som sparar på både miljön och ekonomin har sitt upphov i Övertorneå.
NYTÄNKANDE. En flisbil kommer lastad - med timmer.
Foto: Britt-Louise Spets
Idén till timmerkorgen fick Jan Ranudd när han hämtade flis i Finland och hörde att sågverket i sin tur tänkte hämta timmer från Billerud. - Jag tänkte att vi måste ordna så att vi även får köra timret, säger han. Tillsammans med chauffören Hans-Erik Anttila och företaget Exte i Hälsingland förvandlades idén till färdig produkt. Vårens testkörningar visade sig fungera så bra att de nu utökas till 80 lass per månad. Enligt Simon Risberg, driftschef vid Trätransporter AB innebär det minskade koldioxidutsläpp med 24,5 ton per månad och mindre slitage på vägarna. Nya möjligheter
För Norra Skogsägarna skapar timmerkorgen nya möjligheter då timmerbilarna endast behöver köra till omlastningscentralen på Billerud med sin last vilket frigör tid. - Vi har ett ökat timmerbehov till Kåge med 100.000 kubikmeter timmer, då är det här väldigt värdefullt. Via systemet har vi fått en ny kund i Billerud som i sin tur får tillgång till en ökad mängd cellulosaflis när sågproduktionen ökar, säger Patrik Jonsson. Fredrik Forsén är regionchef på Billerud. - Logistik är affärer, det här innebär att vi har stärkt relationerna med olika sågverk, men det handlar också om en överlevnadsfråga. Med tanke på alla nya krav som ställs gäller det att hitta nya lösningar, säger han.
Jan Ranudd äger Korpilombolo träfrakt AB men arbetar även åt TräTransporter i Norrbotten AB med ansvar för transporterna i östra Norrbotten och Finland Trätransporter i Norrbotten AB ägs BDX och Allsåns åkeri
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!