Tveksamhet kring upplägg
Länsstyrelsen har sagt ja till ett gemensamt skärgårdsprojekt där kustkommunerna från Haparanda till Skellefteå medverkar.
KONKRET. Näringslivsutvecklare Ann-Marie Andersson hade hellre sett konkreta åtgärder.
Foto: Britt-Louise Spets
Målet är att skapa långsiktigt verksamma företag inom näringen. Ett exempel på samverkan är en planerad skoterled mellan Haparanda och
Skellefteå där skoterklubbarna ansvarar för leden medan Bottenvikens skärgård står för samordningen. Några pengar till fysiska åtgärder för att öka tillgängligheten i skärgården finns däremot inte att tillgå via projektet. Konkreta åtgärder
Totalkostnaden är 3,2miljoner kronor varav inköp av tjänster beräknas till 980.000 kronor och projektledarlön till 1,1 miljoner kronor inklusive sociala avgifter vilket är lika med cirka 32.000 kronor per månad. Kalix kommuns finansiering uppgår till 160.000 kronor där 90.000 kronor utgör eget arbete. Beslutet togs i kommunstyrelsen i december. Näringslivsutvecklare Ann-Marie Andersson hade hellre sett att medel riktats till konkreta åtgärder än till att bygga upp en gemensam organisation. - Vi hade ändå kunnat få till en samverkan. Att lägga två miljoner på konsulttjänster och lön är mycket pengar, men nu jobbar vi efter det fattade beslutet. Förhoppningsvis leder det ändå till synliga åtgärder i skärgården, säger hon. Medhåll
Sonja Harr (S), vice kommunalråd och ansvarig för
turist- och landsbygdsutveckling håller med. Speciellt eftersom Bottenvikens skärgård ska samverka med Leaderprojektet Mare Borealis som riktar sig mot samma geografiska område och där Kalix kommun är delfinansiär. - Med vår ekonomiska situation hade det varit bra om vi hade kunnat vänta tills vi hade fått igång Mare Borealis ordentligt. Här känns det som mycket hemsida och mycket lön. Varför sa ni ja? - Det handlar om samverkan och de övriga kommunerna var positiva, säger Sonja Harr.
Haparanda, Kalix, Luleå, Piteå och Skellefteå kommun har tillsammans med länsstyrelsen i Norrbotten tagit fram Bottenvikens skärgård - en del av Swedish Lapland, en strategi för åren 2008-2013. Målet är att den ska fungera som styrdokument för en framtida skärgårsdsutveckling. Under 2009 utfördes en förstudie finansierad av länsstyrelsen och kommunerna kring formerna för en eventuell gemensam organisation. Bottenvikens skärgård är frukten av detta. Projektet pågår mellan 2010 och 2012, därefter ska det övergå till en gemensam
organisation. Projektägare: Luleå kommun Projektledare: Göran Wallin Total kostnad: 3,2 miljoner kronor varav hälften finansieras via EU-medel Övriga finansiärer: Regionförbundet Västerbotten: 100.000 kronor Länsstyrelsen Norrbotten: 400 000 kronor Skellefteå kommun: 305.280 kronor Piteå kommun: 228.800
kronor Luleå kommun: 285.280
kronor Kalix kommun: 158.658
kronor Haparanda kommun:
162.080 kronor
organisation. Projektägare: Luleå kommun Projektledare: Göran Wallin Total kostnad: 3,2 miljoner kronor varav hälften finansieras via EU-medel Övriga finansiärer: Regionförbundet Västerbotten: 100.000 kronor Länsstyrelsen Norrbotten: 400 000 kronor Skellefteå kommun: 305.280 kronor Piteå kommun: 228.800
kronor Luleå kommun: 285.280
kronor Kalix kommun: 158.658
kronor Haparanda kommun:
162.080 kronor
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!