Vill behålla den gamla järnvägen

Den gamla järnvägsbanan mellan Morjärv och Haparanda bör behållas i farbart skick. Det anser Kalix norra Centerpartiavdelning.

l Gamla Haparandabanan.

l Gamla Haparandabanan.

Foto: Håkan Zerpe

Kalix. 2012-02-04 06:00

När den nya Haparandabanan tas i bruk till fullo diskuteras frågan om nedläggning av den gamla sträckan mellan Morjärv och Haparanda. I ett remissvar till Trafikverket poängterar Kalix norra centerpartiavdelning vikten av att behålla den befintliga järnvägsrälsen och även hålla banan i sådant skick att den kan trafikeras även i framtiden.

Kan behövas
Orsakerna är flera. Dels vill EU stödja den Botniska korridoren. Dessutom kommer industrins tunga godstransporter att öka kraftigt i framtiden, inte bara från Finland och Sverige utan även från Kolahalvön. Ett område där man uttalat transporter till västra Europa med fördel kan köras via Sverige.

"Det kan därför komma att visa sig att det behövs två fungerande järnvägar till Haparanda. Den gamla delen behövs för att avlasta den nya banan med återföring av vagnar från Södra Sverige/Europa", skriver C-gruppen i sitt remissvar. Den gamla sträcknigen behövs också för att bistå vid problem med driftstopp på grund av till exempel olyckor eller oväder, anser Kalixcenterns norra distrikt.

Botniska korridoren är en strategiskt viktig transnationell länk i Europas godstransportsystem. Den går på såväl svensk som finsk sida och binder samman öst-västliga och nord-sydliga transnationella axlar i Sverige, Finland, Norge och Ryssland.

Korridoren knyter samman NEW inom Northern Axis med Nordiska triangeln.

Korridoren får också en viktig betydelse för de öst-västliga transportstråken Finland-Sundsvall-Östersund-Trondheim och Vasa- Umeå-Mo i Rana.

Källa: botniskakorridoren.se

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om